WPROST BIZNES: Polska pirackim zagłębiem Europy

WPROST BIZNES: Polska pirackim zagłębiem Europy

fot. netPR.pl / Źródło: InfoWire.pl

W polskim biznesie filmowym wszyscy są w okopach. Twórcy, producenci, dystrybutorzy twardo grają pod siebie i nikt nie chce ustąpić. A piractwo kwitnie, sądząc z gorących dyskusji toczących wokół seriali, które w Polsce nie były pokazywane. W najnowszym wydaniu e-tygodnika WPROST BIZNES o tym, że Polska jest pirackim zagłębiem Europy.

Ponadto w nowym WPROST BIZNES: czy upadłość sieci Avans wstrząśnie polskim rynkiem elektromarketów i jak Polska wykorzystała wolność w gospodarce.

Najpierw kino za 25 zł, potem VoD za 12 plus płatny kanał filmowy za 20 miesięcznie. Hirek Wrona powiedział kiedyś, że Polak to natural born pirat. Ten pirat budzi się w momencie, gdy nie możemy zobaczyć serialu, o którym mówi sąsiad. I wtedy nikt go nie może powstrzymać. Widać to było w momencie, gdy próbowano wprowadzić w Polsce zapisy umowy ACTA pisze we wstępniaku do najnowszego wydania WPROST BIZNES redaktor prowadzący Grzegorz Sadowski. Jak okiełznać pirata? Dajcie mu możliwość zapłaty. Zamknięty serwis piracki Kinomaniak.tv generował przychody 300 tys. zł miesięcznie. () to pokazuje, że Polacy są skłonni płacić. I to niemało za możliwość obejrzenia filmu w Internecie w sumie kiepskiej jakości. O ile więc z jednej strony mamy tutaj do czynienia z piractwem, do zwalczania którego branża filmowa ma prawo, to z drugiej strony tej samej branży nie chce się nic zrobić, by coś zmienić podkreśla Sadowski we wstępniaku.

A w samym magazynie pirackie fakty. Na film Agnieszki Holland W ciemności poszło do kin 1,5 mln widzów. W tym samym czasie równolegle film ten obejrzało za darmo w Internecie ok. 1,6 mln osób. Podobnie było z filmem Jesteś Bogiem Leszka Dawida o grupie Paktofonika. Filmy udostępniane były na portalu Chomikuj.pl. Dystrybutorzy wynajęli firmy, które na okrągło wysyłały żądania o usunięcie materiałów łamiących prawa majątkowe i autorskie. I były one kasowane. Ale filmy wracały na strony serwisu jak bumerang. Pod innymi nazwami. Korzystanie z dostępu do nielegalnych i darmowych filmów i seriali to w Polsce już masowe zjawisko. Z aktualnych badań wynika, że w 2013 r. ściągnęliśmy z nielegalnych źródeł około 500 mln filmów, 750 mln odcinków seriali oraz 180 mln transmisji sportowych. Starty szacowane są na setki milionów złotych. I to nie jest tylko problem mniejszych zysków dla producentów czy dystrybutorów. Jeżeli nic się nie zmieni, w ciągu kilku lat legalnej branży wideo grozi marginalizacja. Czarna dziura, która powoli pochłania branżę filmową. Czy można ją zatrzymać? O tym tylko we WPROST BIZNES.

Na łamach WPROST BIZES także o upadłości sieci elektromarketów Avans. Gdy w 2012 r. prezes zarządu OpenMedia i współwłaściciel Domeksu nakreślał plany rozwojowe dla przejętej właśnie spółki Avans, nikt się nie spodziewał takiego obrotu sprawy. Avans był podmiotem jednego z największych przejęć na polskim rynku RTV/AGD. Tymczasem kilka dni temu właściciele sieci złożyli w sądzie wniosek o upadłość. Długi Avansu sięgają 440 mln zł. Czy to zapowiedź kłopotów innych sieci ze sprzętem RT i AGD? Jeden z ekspertów zwraca uwagę na intrygującą zależność. Do bankructw dochodzi najczęściej nie w fazie głębokiego kryzysu czy stagnacji, ale wtedy, gdy pojawiają się realne sygnały polepszania koniunktury. Nadciągająca koniunktura znacznie zwiększa bowiem szansę na sprzedaż firmy. Z kolei Mateusz Zieliński, analityk mBanku, uważa, że tradycyjne sklepy pogrąża ekspansja sklepów internetowych. Czy wniosek o upadłość Avansu to koniec ery elektromarketów w Polsce?

WPROST BIZNES podejmuje również próbę podsumowania naszej wolności gospodarczej. Czy dobrze spożytkowaliśmy 25 lat wolnej Polski? Czy przez 10 lat dobrze wykorzystaliśmy naszą obecność w UE? Czy  i jak - mogliśmy zrobić więcej? Czy stworzyliśmy najlepsze warunki dla rozwoju polskiego biznesu? Czy warto być w Polsce przedsiębiorcą? Na te pytania w tygodniku odpowiadają czołowi politycy opozycji zajmujący się gospodarką i ekonomią.

WPROST BIZNES to nowy tygodnik gospodarczy dostępny wyłącznie w formie e-wydania. Tygodnik jest dostępny w formie cyfrowej dla prenumeratorów w systemie dystrybucji e-wydań wydawcy na stronie: ewydanie.wprostbiznes.pl. Magazyn jest także dostępny u wszystkich dystrybutorów prasy cyfrowej oraz na platformach na urządzenia mobilne w formie pojedynczych wydań i prenumeraty. Czytelnicy, którzy kupują papierowe wydanie WPROST, co tydzień znajdą w nim kod dostępu do e-wydania WPROST BIZNES, którym mogą się zalogować na stronie wydawcy.

Ważne linki:

- e-wydanie dostępne  z kodem i główna strona www www.wprostbiznes.pl

- e-wydanie dostępne odpłatnie: www.ewydanie.wprostbiznes.pl

Twitter: www.twitter.com/Wprostbiznes, @WprostBiznes

FB: www.facebook.com/WprostBiznes

LinkedIn: www.linkedin.com/company/wprost-biznes

e-mail: [email protected]

Wersje mobilne w aplikacji WPROST:  

Apple Store: https://itunes.apple.com/pl/app/wprost-kiosk/id459708380?mt=8

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.paperlit.android.wprost

 

Źródło: Platforma Mediowa Point Group SA

dostarczył:
netPR.pl

Czytaj także

 0