Recepta na skuteczny PR

Recepta na skuteczny PR

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło:InfoWire.pl

Pojęcie Public relations, pomimo swojego dynamicznego charakteru, zakłada, iż znacznie łatwiej osiągnąć wyznaczone cele przy społecznej akceptacji i sympatii, niż przy niechęci lub obojętności. Podstawą realizacji sukcesywnych kampanii w tym obszarze jest stworzenie przemyślanego harmonogramu, który będzie pełnił rolę przewodnika całego przedsięwzięcia.

Public relations to zespół celowo zorganizowanych działań, umożliwiających przedsiębiorstwu regularną komunikację z otoczeniem. Integracja ta, ma na celu kształtowanie przychylnej atmosfery wobec firmy oraz budowanie pozytywnego wizerunku i wzbudzenie zaufania wśród odbiorców. Do zasadniczych cech działalności PR należą przede wszystkim planowość, regularność oraz szybka reakcja na bodźce zewnętrzne. Nieodzownym w tym przypadku jest ciągły monitoring zachowań otoczenia zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego.

PR to zatem szereg komplementarnych działań, które mają na celu realizację trzech głównych założeń. Pierwszym z nich jest zwiększenie świadomości odbiorców na temat firmy lub organizacji która wchodzi na rynek. Drugim zmiana wizerunku firmy, która przeżywa kryzys. Trzecim, i ostatnim z nich jest zainteresowanie odbiorców nowo powstałym produktem bądź usługą danego przedsiębiorstwa mówi Kamila Szwagiel, Project Manager, GRUPA 365NET.

Do stworzenia kompleksowego, długofalowego planu public relations potrzebujemy nie tylko wyjątkowej kreatywności, ale również schematu, który ułatwi nam w przygotować oraz przeprowadzić skuteczną kampanię.

Przede wszystkim musimy poznać i zrozumieć obecną sytuację klienta. Warto zastanowić się wówczas, na jakich celach powinniśmy się skupić. Dobrze zaprojektowany plan powinien zostać w całości poświęcony osiągnięciu wyznaczonej wcześniej misji. Rozmowy z klientem, uważne słuchanie uwag, jego obaw i pragnień to nieodzowne czynności, zwłaszcza na pierwszym etapie planowania kampanii. Przydatny okazuje się research rynku, zorientowanie się w działaniach konkurencji. Pomoże nam to zrozumieć obecnie panujące trendy oraz znaleźć niewykorzystane dotychczas obszary działań.  

 W następnej kolejności powinniśmy sprecyzować swoje cele i określić, które z nich są możliwe do osiągnięcia w trakcie realizacji planu. Zamierzenia te mogą przybierać różne formy, w zależności od potrzeb i oczekiwań klienta. Może być to zmiana postrzegania firmy, zwiększenie liczby klientów albo rozpoznawalności marki. Ważne jest, aby ustalić ich zakres do maksymalnie kilku podpunktów oraz realnie ocenić szanse na ich powodzenie. 

Trzecim istotnym krokiem jest zdefiniowanie odbiorców kampanii PR. Musimy określić grupę docelową, z którą chcemy nawiązać relację. Definiowanie adresatów oraz segmentacja rynku to kluczowe elementy zapewniające skuteczność kampanii. 

W dalszym ciągu powinien nastąpić wybór taktyki oraz kanałów komunikacji z odbiorcami. Chodzi o to, aby ustalić sposób integracji z grupą docelową za pomocą poszczególnych narzędzi. Ustalając scenariusz należy pamiętać, iż najważniejszym jest zwrócenie uwagi, zaciekawienie odbiorców. Decydując się na określone kanały komunikacji powinniśmy wybierać te, które najbardziej angażują naszą grupę docelową.

Ważnym aspektem jest również określenie sposobów pomiaru i systematyczności w raportowaniu efektów oraz przygotowanie budżetu dla każdego okresu rozliczeniowego.  Ostatnim i zarazem najważniejszym krokiem, jest skonsultowanie harmonogramu działań PR z klientem. Budowanie konsensusu pomaga tworzyć jasną i klarowną drogę do osiągnięcia zamierzonego celu.  

Public Relations to instrument komunikacji marketingowej przynoszący szereg korzyści nie tylko dla strefy biznesu. Należy jednak pamiętać poprawnie realizowany wymaga cierpliwości zarówno ze strony agencji, jak i klienta. Owoce w postaci korzyści widoczne są zazwyczaj po upływie pewnego czasu, jednak efekty możemy dostrzegać na długo po zaprzestaniu działań. 


dostarczył infoWire.pl
Źródło: GRUPA 365 NET

infoWire.pl