ABC oszczędnego biura

ABC oszczędnego biura

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.plŹródło:InfoWire.pl

Komputery i gadżety elektroniczne, takie jak tablety czy smartfony, to tylko część sprzętu codziennego użytku, który skutecznie podwyższa rachunki za energię i uderza w kieszeń przedsiębiorców. O tym, jak stworzyć oszczędne biuro i zarządzać zużyciem energii, tak aby minimalizować koszty utrzymania firmy opowiada Szymon Walkowski z Grupy GPEC, ekspert sprzedawcy energii elektrycznej.

Oszczędzanie energii w biurze warto zacząć od najtańszego i najprostszego rozwiązania, czyli od zmiany codziennych nawyków swoich pracowników i rozpropagowanie wśród nich proekologicznych postaw. Jak podaje Ministerstwo Gospodarki, dzięki zmianie rutynowych zachowań można zmniejszyć zużycie energii nawet do 15 proc.. Proste zasady, które warto wdrożyć wśród pracowników to:

  • Hibernacja urządzeń - ustawienie odpowiednio systemu operacyjnego komputera i monitora tak, aby w przypadku nieużywania przez określony czas, automatycznie przełączał się na tryb czuwania, a po dłuższej przerwie wyłączał się.
  • Wyłączanie komputera i monitora - tryb stand-by generuje zużycie energii.
  • Optymalne ładowanie urządzeń - ładowanie laptopa i telefonu komórkowego nie dłużej, niż to konieczne i nie zostawianie ładowarki bezczynnie podłączonej do sieci.
  • Wyłączanie urządzeń typu kserodrukarka w momencie ich nie używania.
  • Korzystanie ze światła dziennego - maksymalne wykorzystanie ze światła dziennego to nie tylko pozytywny wpływ na rachunki za energię, ale również na zdrowie.
  • Używanie bezpośredniego oświetlenia - nie należy oświetlać całego biura, gdy pracownik pracuje tylko przy swoim biurku. Warto pomyśleć o oświetleniu na biurko typu lampka.
  • Nie otwieranie okien w trakcie pracy klimatyzacji.
  • Wietrzenie pomieszczeń w okresie grzewczym krótkie ale intensywne.


Ważną kwestią w kontekście oszczędności energii jest również sam dobór sprzętu, dlatego właściciel firmy przy zakupie powinien się upewnić, czy urządzenie ma klasę energetyczną A lub wyższą. Warto również wiedzieć, że laptop zużywa około 85 proc. energii mniej niż komputer stacjonarny, a drukarka atramentowa zużywa 80-90 proc. mniej energii niż laserowa.

Oświetlenie

Kolejnym krokiem w kierunku zredukowania firmowych kosztów energii jest właściwe zarządzanie biurowym oświetleniem. Warto zastąpić żarówki świetlówkami energooszczędnymi lub ledowymi. W biurze najlepiej sprawdzają się świetlówki liniowe. W porównaniu z żarówkami, oświetlenie tego typu zużywa o 75-80 proc. mniej energii, a jego średnia trwałość jest kilkakrotnie większa radzi Szymon Walkowski, Grupa GPEC.

Dobrym rozwiązaniem jest również zainstalowanie czujników ruchu i czujników zmierzchowych. Czujniki ruchu warto umieścić w takich miejscach, gdzie światło musi być włączane często, ale na krótko, jak np. na klatkach schodowych, czy pomieszczeniach socjalnych.

Zmiana dostawcy

Optymalnym sposobem na obniżenie kosztów utrzymania firmowego biura jest przeprowadzenie audytu energetycznego. - W wyniku audytu grupa taryfowa, wg. której klient kupuje energię zostanie dopasowana odpowiednio do firmy. Dodatkowo, firma przeprowadzająca audyt wskaże sposoby kontroli zużycia energii oraz jej optymalizacji. tłumaczy Szymon Walkowski.

Aby zminimalizować cenę dostawy energii warto również skorzystać z prawa do zmiany sprzedawcy energii i poszukać najbardziej korzystnego pod kątem ceny i obsługi dostawcy. Atutem zmiany sprzedawcy jest możliwość wynegocjowania lepszych cen. Sam proces zmiany dostawcy energii składa się zaledwie z kilku kroków i w większości przypadków wygląda podobnie. W praktyce wszelkie formalności związane z procesem zmiany nowy sprzedawca lub spółka obrotu energią przeprowadza za klienta informuje Szymon Walkowski.

Klimatyzacja i ogrzewanie

Dodatkowe oszczędności można też uzyskać odpowiednio zarządzając klimatyzacją i ogrzewaniem. W przypadku klimatyzacji strat energii można uniknąć, stosując właściwe filtry i zlecając jej regularne czyszczenie. Nieczyszczona klimatyzacja to bowiem 20% wywianej energii. Warto też ustawić jej temperaturę o 5-7°C niższą od panującej na zewnątrz nie będzie pracowała na maksymalnej wydajności, a tym samym będzie pobierać mniej energii.

Jeśli chodzi o ogrzewanie, najprostszymi metodami na oszczędność energii są: zmniejszanie temperatury grzania po zamknięciu biura, nie zastawianie grzejników meblami czy wyeliminowanie, kosztownych w użytkowaniu, elektrycznych piecyków. Wietrzenie pomieszczeń w okresie intensywnego ogrzewania również wpływa na efektywność ogrzewania. Świeże powietrze szybciej się nagrzewa, a dodatkowo jest zdrowsze niż tzw. zużyte, ciężkie od wilgoci.

 


dostarczył infoWire.pl
Źródło: GPEC

infoWire.pl