Zapęd na napęd. Automatyzujemy domowy garaż

Zapęd na napęd. Automatyzujemy domowy garaż

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

Możliwość wjechania do domowego garażu bez konieczności wysiadania z auta to wielka wygoda, zwłaszcza w okresie jesiennej pluchy czy zimowych zamieci. Napęd automatyczny, uruchamiany jednym dotknięciem pilota, nie tylko ułatwia codzienne życie, ale zapewnia też bezpieczeństwo domownikom i przechowywanym pojazdom. Jednak brama bramie nierówna, nie każde urządzenie będzie rozwiązaniem dobrym z automatu. O czym więc warto pamiętać przed dokonaniem zakupu?

Niezawodny, przystosowany do danej bramy garażowej napęd to taki, który będzie pasować do jej rodzaju oraz wielkości, a także który poradzi sobie z ciężarem jej skrzydła. Rozglądając się za właściwym urządzeniem, warto zwrócić uwagę na takie cechy, jak prędkość przesuwu, siła ciągu, a także zasięg, w obrębie którego możemy kontrolować bramę.

Brama bramie nierówna

W zależności od dostępnego miejsca, uwarunkowań budowlano-terenowych czy indywidualnych preferencji domowników, bramę garażową można zamontować na cały szereg sposobów. Niezależnie od zastosowanej technologii, praktycznie każde skrzydło da się wprawić w ruch za pomocą automatu. Najczęściej spotykane bramy segmentowe i uchylne przysparzają w tej kwestii najmniej dylematów - w ich przypadku zastosować można praktycznie każdy typ urządzenia, dla którego znajdziemy odpowiednio dużo miejsca na suficie garażu i który dysponować będzie odpowiednią rezerwą mocy. Dla wyjątkowo małych i lekkich bram wystarczy 400 N, jednak w przypadku bram zamykających garaż dla dwóch samochodów warto pomyśleć o siłownikach z siłą ciągu w okolicach 1000 N. Napędy do bram garażowych wprawiają skrzydło w ruch za pomocą trwałych materiałów - łańcucha metalowego lub paska zębatego, zazwyczaj wykonywanego z kevlaru, czyli materiału wykorzystywanego m.in. w kamizelkach kuloodpornych.

Szybcy i... bezpieczni

Kolejny aspekt, jaki należy brać pod uwagę przy wyborze napędu garażowego, to tempo otwierania i zamykania. Najczęściej spotkać można urządzenia o prędkości prowadnicy 12 cm/s, zdarzają się jednak i szybsze. W przypadku wyjątkowo sprawnych automatów szczególnie warto sprawdzić również oferowane systemy zabezpieczające oraz regulujące pracę bramy. - Nowoczesne napędy, takie jak np. D700HS, potrafią otwierać i zamykać skrzydło z prędkością nawet 20 cm/s. By uniknąć uszkodzeń mechanicznych, w urządzeniu tym stosuje się elektroniczną kontrolę prędkości, która spowalnia napęd podczas początkowej i końcowej fazy ruchu, zapewniając płynną pracę i spokojne domknięcie - tłumaczy Sławomir Baran z firmy FAAC, która zajmuje się produkcją automatyki wjazdowej.

Jeden pilot, jedna droga, wiele możliwości

Nawet najlepiej dobrany automat zda się na niewiele, jeśli nie będzie mu towarzyszyć sprawny system kontroli radiowej. Na popularności zyskują ostatnio rozwiązania oparte na częstotliwości 868 MHz. Cechuje je m.in. wysoka czułość, daleki zasięg oraz odporność na zakłócenia elektromagnetyczne, które mogą przeszkadzać w otwarciu lub zamknięciu bramy. Technologia 868 SLH pozwala pilotom na ,,uczenie się" sygnału kodowego od pilota głównego, którym programuje się z kolei sam napęd. Takie rozwiązanie daje pewność, że bramy nie otworzą inne urządzenia, nawet te operujące na podobnej częstotliwości. - Inteligentne piloty wielokanałowe FAAC 868 SLH typu XT2 czy XT4 zbierają informacje o otoczeniu I wysyłają sygnał w optymalnym kierunku, zwiększając efektywny zasięg nawet o 50% w stosunku do standardowych pilotów. Dodatkowe kanały pozwalają podpiąć pod urządzenie nie tylko napęd do bramy garażowej, ale też np. automat do bramy wjazdowej - dodaje Sławomir Baran.

Napęd automatyczny to wygoda, którą można nadać praktycznie każdej bramie garażowej. To, czy będzie ona służyć dobrze przez lata, zależy w dużej mierze od doboru samego urządzenia. Siła, prędkość, zasięg, bezpieczeństwo - to parametry, na które zdecydowanie warto zwracać uwagę.


dostarczył infoWire.pl
Źródło: FAAC

infoWire.pl