ENERGA-Operator podpowie odbiorcom, jak obniżyć zużycie energii dzięki danym z inteligentnych liczników

ENERGA-Operator podpowie odbiorcom, jak obniżyć zużycie energii dzięki danym z inteligentnych liczników

Energia na Oszczędzanie to nowy projekt ENERGA-Operator, którego celem jest wsparcie odbiorców w racjonalnym korzystaniu z energii elektrycznej. 900 losowo wybranych klientów otrzyma szczegółowe dane oraz praktyczne wskazówki, odnoszące się konkretnie do ich zużycia energii w swoim gospodarstwie domowym. Projekt startuje 24 kwietnia i obejmuje klientów,  u których zainstalowano liczniki AMI z wybranych obszarów Gdyni, Malborka i Drawska Pomorskiego.

Wszyscy odbiorcy objęci pilotażowym programem Energia na Oszczędzanie otrzymają raporty własnego zużycia energii elektrycznej,  wartościowe wskazówki pomocne przy bardziej racjonalnym użytkowaniu i zmniejszeniu zużycia oraz informację, jak wyglądają na tle innych klientów, o podobnym profilu korzystania z energii elektrycznej. Informacje te będą przekazywane co miesiąc listownie oraz  równolegle będą  dostępne niemal na bieżąco na specjalnie przygotowanej platformie internetowej.

- Projekt Energia na Oszczędzanie ma na celu zachęcenie odbiorców do aktywnego korzystania z informacji, jakie mogą otrzymać z inteligentnych liczników, aby racjonalnie użytkować  energię  i w efekcie móc wpływać na wysokość swojego rachunku - mówi Adam Olszewski, dyrektor Departamentu Innowacji w ENERGA-Operator.  -  Nowość w podejściu stosowanym w projekcie ,,Energia na oszczędzanie" polega na sposobie prezentowania informacji o zużyciu. Pomagamy klientom zrozumieć  w jaki sposób zużywają oni energię w ciągu doby, miesiąca, kilku ostatnich miesięcy poprzez porównania oraz poprzez przemyślany dobór wskazówek poprawiających efektywność wykorzystania energii w ich gospodarstwach. 

Dane otrzymywane przez klientów prezentują m.in. dobowy rozkład zużycia energii elektrycznej. Na wykresie uwidocznione są trzy godziny, w których notowano najwyższe zużycie, a także strefy, w których korzystanie z energii jest najbardziej i najmniej ekologiczne.

Podpowiedzi kierowane do klientów są  opracowane na podstawie szczegółowych danych dotyczących zużycia energii pochodzących z inteligentnych liczników. Dane prezentowane są w podziale na godziny i wyświetlane  na platformie internetowej z opóźnieniem,  związanym z przygotowaniem analiz czytelnych dla odbiorcy. Pilotaż zaplanowany został do końca roku.

Dotychczasowe badania pokazują, że wyłącznie dzięki monitorowaniu i budowaniu świadomości zużycia energii elektrycznej u klientów, oszczędności wynoszą od 3% do 5%. 

To nie pierwsze badanie dotyczące zachowań klientów, korzystających z inteligentnych liczników. W ub. r. Energa zakończyła roczny projekt Test Konsumencki, którego przedmiotem było m.in. zbadanie czy i jakim stopniu  taryfy wielostrefowe (Time of Use) skłaniają do oszczędności energii elektrycznej i mogą motywować do przesuwania zużycia energii na godziny z tańszymi stawkami opłat. Raport na ten temat  znajduje się tutaj: Raport z Testu Konsumenckiego w Kaliszu a komunikat dla mediów  tu: Inteligentne liczniki i taryfy wielostrefowe pomocne w oszczędzaniu energii


dostarczył infoWire.pl
Źródło: ENERGA-Operator

infoWire.pl

Czytaj także