To najlepszy moment na edukację cyfrową dzieci. Trwa nabór do darmowych programów

To najlepszy moment na edukację cyfrową dzieci. Trwa nabór do darmowych programów

Uczennica
Uczennica / Źródło: Unsplash / Annie Spratt
Epidemia wywołana przez koronawirusa wywróciła nasze życie do góry nogami. Pokazała też, jak istotne są cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli i jak wiele zaległości jest jeszcze do nadrobienia w tym zakresie. Fundacja Orange od lat pokazuje, jak wykorzystywać digitalizację w sposób ostrożny i krytyczny, rozwijając przy tym swoje kompetencje. Teraz po raz kolejny zaprasza szkoły do udziału w nowoczesnych zajęciach dla dzieci oraz szkoleniach dla nauczycieli. Zgłoszenia można składać do 15 maja.

Nowoczesna edukacja

Coraz większa liczba dzieci, a zarazem coraz młodsze z nich sięgają po smartfony i tablety, szukając w sieci głównie rozrywki i komunikacji. A ostatnio, kiedy nauka odbywa się zdalnie w domach, jeszcze więcej czasu spędzają przed ekranami urządzeń multimedialnych. Jako rodzice, często nie kontrolujemy co nasze dzieci robią w internecie. Dlatego też bardzo ważne jest, abyśmy od samego początku wpajali im dobre nawyki.

To od poziomu ich cyfrowych kompetencji i odpowiedniej edukacji zależy, czy z technologii będą korzystać odpowiedzialnie i kreatywnie, podejmując wartościowe i rozwijające aktywności. Te dobrze przygotowane sprawniej też radzą sobie z udziałem w zdalnej nauce.

I tu z pomocą przychodzi Fundacja Orange, jedyna fundacja założona przez markę telekomunikacyjną w Polsce, która od 15 lat uczy równowagi w używaniu internetu, wspiera młodych w nauce programowania, robotyki i druku 3D. Prowadzi darmowe programy – MegaMisję i #SuperKoderów, które są odpowiedzią na dynamicznie zmieniającą się sytuację wokół nas. Do tej pory już prawie 27 000 dzieci z 1 000 szkół wzięło udział w MegaMisji, a niemal 10 000 dzieci z 500 szkół w #SuperKoderach.

Duża dawka wiedzy i zabawy z MegaMisją

MegaMisja jest kompleksowym programem edukacji cyfrowej skierowanym do uczniów klas 1–3. Przez 10 miesięcy dzieci uczą się kluczowych wartości przy poruszaniu się w sieci. Poznają zasady bezpiecznego korzystania ze smartfonów, ochrony swojej prywatności, odróżniania informacji od reklam, zachowania równowagi między czasem online a offline, a także przestrzegania praw autorskich. Po zakończeniu programu nasze latorośle będą umiały zrobić i ciekawą grafikę, i fajny film.

Uczestnikami programu są szkoły podstawowe, publiczne lub niepubliczne o uprawnieniach publicznych, którym Fundacja Orange zapewnia dostęp do platformy internetowej pełnej materiałów dydaktycznych oraz dostarcza potrzebny sprzęt multimedialny – tablety, audiobooki, książki i zabawki edukacyjne.

– To jest świetny przykład na „odkrzesłowienie” zajęć i na interdyscyplinarność między zajęciami – ocenia nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej Aleksandra Schoen-Kamińska, która prowadzi dla swoich uczniów zajęcia w ramach MegaMisji i #SuperKoderów.

Dodatkowo, w ramach platformy, nauczyciele i wychowawcy mogą wymieniać się pomysłami i doświadczeniami z innymi szkołami.

#SuperKoderzy nauczą programowania i podstaw robotyki

Program edukacyjny #SuperKoderzy jest przeznaczony dla uczniów klas 4-8. Jego celem jest nauka podstaw programowania i robotyki, nie tylko na informatyce, ale także na zajęciach z innych przedmiotów. Szkoły mogą wybierać jedną z trzynastu ścieżek edukacyjnych, opracowanych zgodnie z podstawą programową.

W czasie zajęć dzieci konstruują roboty, stacje pogodowe, tworzą pierwsze strony www i komponują muzykę w oparciu o kody. – To nie jest program dla wybitnie zdolnych dzieci. To jest program dla wszystkich, a nawet dla tych, którzy nie mają wysokich osiągnięć – zapewnia Aleksandra Schoen-Kamińska, która jest również współautorką scenariusza do ścieżek tematycznych w programie #Super Koderzy (Cyfrowi DJe i Dziennikarze Przyszłości).

Zajęcia rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w grupie, które będą bardzo pożądane na rynku pracy. Zdaniem Schoen-Kamińskiej program pozwoli na pewno odnieść dzieciom sukces. – Tutaj dużą rolę kładzie się także na współpracę z innymi, na wielką odpowiedzialność dzieci co do realizacji zaprojektowania zadań – tłumaczy.

Ekspertka jako przykład podaje jedno z zadań w scenariuszu Dziennikarzy Przyszłości, gdzie nowocześni młodzi dziennikarze tworzą interaktywne reportaże.

– Najpierw trzeba się dobrać w grupy, następnie wybrać osobę, z którą chce się przeprowadzić wywiad. Dzieci dodatkowo muszą wcześniej poznać, czym w ogóle jest wywiad, zapisać pytania, zebrać materiał. Po wykonaniu zadania dzieci w gronie klasowym prezentują swoją pracę. Uczniowie przekazują sobie uwagi i pochwały. Współpraca ogromna, a efekty znakomite – ocenia nauczycielka.

Nauczyciele prowadzący zajęcia nie muszą być specjalistami od technologii, bo Fundacja zapewnia im profesjonalne, darmowe szkolenia i wsparcie edukatorów na czas trwania projektu. Placówki zakwalifikowane do udziału otrzymują również dotację na zakup multimediów, w tym zestawów robotów.

Jak się zgłosić?

Rekrutacja do MegaMisji i #SuperKoderów potrwa do 15 maja. Szkoły mogą zgłaszać się do obu programów (lub tylko jednego), wypełniając prosty formularz online (dostępny na stronie fundacja.orange.pl) i rozwiązując wspólnie z uczniami zadanie rekrutacyjne.Komisja oceni je pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci i wykorzystania cyfrowych narzędzi. Listę szkół przyjętych do programów zostanie opublikowana w czerwcu.

Obie inicjatywy są bezpłatne, wpisują się w podstawę programową i mają patronaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji.

Fundacja Orange wspiera zdalną naukę

Fundacja prowadzi także inne autorskie projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli. Uczy programowania, podstaw edukacji medialnej, a w 100 małych miejscowościach otworzyła multimedialne Pracownie Orange wyposażone w darmowy internet i sprzęt. Współprowadzi FabLab powered by Orange w Warszawie i Gdańsku.

Co ważne, z pomocy fundacji mogą skorzystać też nauczyciele. Ci, którzy potrzebują wsparcia, w zorganizowaniu zdalnej nauki i czują się zagubieni w cyfrowej rzeczywistości mogą brać udział w webinariach i tutorialach. – Wiem, że nauczyciele tego typu webinariów i szkoleń potrzebują – zauważa Schoen-Kamińska. – Zawsze powtarzam, że nauczyciel nawet nie musi sam tworzyć, ale musi umieć znaleźć. Internet daje nam wiele gotowych narzędzi, trzeba umieć jednak z nich korzystać – dodaje. Łącznie w webinarach udział wzięło ponad 6 000 nauczycieli, a nagrania z wydarzeń odtworzyło ponad 27 000 internautów.

Kolejną propozycją, którą prowadzi fundacja jest Lekcja Enter. Projekt realizowany z wykorzystaniem funduszy unijnych ma wesprzeć nauczycieli w prowadzeniu atrakcyjnych, nowoczesnych lekcji, z wykorzystaniem e-zasobów i nowych technologii. W ciągu 4 lat w szkoleniach weźmie udział ponad 75 000 nauczycieli z całego kraju.

Czytaj też:
Koronawirus przeniósł się do sieci. Oszuści nie mają litości

Źródło: Orange
 0

Czytaj także