Ocieplenie klimatu jest dobre? Ministerstwo Edukacji przygotowało kontrowersyjny materiał

Ocieplenie klimatu jest dobre? Ministerstwo Edukacji przygotowało kontrowersyjny materiał

Roztapiający się lodowiec
Roztapiający się lodowiec / Źródło: Shutterstock / Bernhard Staehli
Lodowce będą się topić, katastrofy naturalne się nasilą i będą występować tam, gdzie wcześniej nie występowały, ale... to nic. Będzie dobrze! A nawet może lepiej niż wcześniej. Taki przekaz otrzymują uczniowie w filmie wyprodukowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, który dostępny jest w ramach e-lekcji.

Efekt cieplarniany spowodowany destrukcyjną działalnością człowieka pozytywnie wpłynie na budżet domowy, ponieważ będziemy musieli mniej wydawać na ogrzewanie. Uratuje nas też przed kolejną epoką lodowcową, a dzięki topniejącym lodowcom dostaniemy się do surowców naturalnych. Takie treści można znaleźć w filmie wyprodukowanym na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, który jest częścią e-podręcznika. A to dopiero początek absurdów.

Autorzy zapomnieli jednak przypomnieć, że ocieplanie klimatu ma również „kilka” efektów negatywnych.

– W materiale na stronie epodrecznik.pl, nie ma nic o utracie różnorodności biologicznej i zamieraniu raf koralowych, o wzroście zachorowań na choroby wektorowe, o śmiertelności powodowanej przez narastające fale upałów, o suszy i głodzie przez nią powodowanym – a więc zaburzeniu bezpieczeństwa żywnościowego w skali globalnej; nie ma nic o narastających konfliktach o wodę, o migrantach klimatycznych. Brakuje też informacji o wielu innych, potwierdzonych naukowo negatywnych skutkach zmiany klimatu – podkreśla prof. Zbigniew Karaczun z SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej.

Bezpieczeństwo żywnościowe

Autorzy filmu próbują przekonać odbiorcę, że ocieplenie klimatu pozytywnie wpłynie także na możliwości produkcji żywności. „Dzięki temu być może unikniemy głodu, upadku rolnictwa, epidemii, czy gwałtownego spadku liczby ludności. W skali całej planety pozytywnych skutków jest jeszcze więcej” – słyszymy w filmie.

– Nie jest prawdą, że wzrost średniej temperatury i powodowane tym wydłużenie okresu wegetacyjnego spowoduje wzrost bezpieczeństwa żywnościowego, ze względu na zwiększone zagrożenie plonu przymrozkami wiosennymi. Wyższe temperatury powodują także większe parowanie wody z gleby i zwiększają zagrożenie pojawienia się suszy. Występowanie fal upałów w lecie znacząco ogranicza produkcję zwierzęcą – dodaje prof. Karaczun.

Ministerstwo Edukacji zapomniało wspomnieć o tym, że zbieranie plonów dwa razy w roku może być problematyczne w momencie, gdy Polska zmaga się z ciągłymi suszami i kryzysem wodnym. Na szczęście resort pamiętał o tym, że dzięki roztopieniu się lodowców, łatwiej nam będzie dalej drenować planetę z surowców naturalnych. Gdy wystarczająco podgrzejemy atmosferę ukryte do tej pory pod lodem ropa naftowa, czy rudy metali będą łatwo dostępne. Skorzysta też transport. „Dzięki roztopieniu się lodowców statki handlowe mogłyby pływać inną, krótszą drogą” – słyszymy w filmie.

Na szczęście Ministerstwo znalazło na którejś z uczelni kilku przygotowanych studentów, którzy pokazują zdaniem resortu "wiedzę społeczną" na temat ocieplenia klimatu. Na samym końcu nagrania, po wcześniejszym przekonywaniu przez pięć minut, że zmiany klimatyczne mogą mieć dużo pozytywnych aspektów, przedstawiono wykres z komentarzem „efekt ocieplenia klimatu jest poważny. Już za Twojego życia możesz zauważyć jego efekty”.

Mam nadzieję, że ministerstwo dostarczy uczniom także dłuta i kamienne tablice do sporządzania notatek.

Czytaj też:
„Nabiera znaczenia, gdy takie sytuacje się powtarzają”. NASA publikuje dwa zdjęcia

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej / Koalicja Klimatyczna
 0

Czytaj także