Wratislavia Cantans pod znakiem Bacha

Wratislavia Cantans pod znakiem Bacha

Dodano:   /  Zmieniono: 
Rachel Podger & Brecon Baroque (mat. prasowe)
Muzyka Jana Sebastiana Bacha oraz męka i śmierć Chrystusa to motywy, wokół których powstał program 47. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, który w sobotę rozpocznie się we Wrocławiu. Festiwal, który potrwa do 9 września, obejmie blisko 30. koncertów w 12. miastach Dolnego Śląska.
O pojawieniu się w programie festiwalu muzyki niemieckiego kompozytora zaważył fakt, że przed stu laty odbył się we Wrocławiu Festiwal Bachowski i choć celem nie było skopiowanie imprezy sprzed wieku, to jednak postanowiono ten fakt zaakcentować - poinformował dyrektor artystyczny festiwalu Paul McCreesh na konferencji prasowej.

- Tegoroczny program będzie wyjątkowy m.in. ze względu na fakt, że dzień po dniu wykonane zostaną dwa dzieła pasyjne Bacha. Zarówno "Pasja wg św. Jana" jak i "Pasja wg św. Mateusza" przedstawione zostaną w zupełnie nowym świetle i pozwolą na nowo poznać dzieła kompozytora – mówił McCreesh.

Festiwal rozpocznie się koncertem brytyjskiej skrzypaczki Rachel Podger, która wspólnie ze swoim zespołem Brecon Baroque, wykona koncerty skrzypcowe, klawesynowe i obojowe Bacha. McCreesh zaznaczył, że występ Podger stanowi preludium przed wykonaniem obu Pasji Bacha. - Pozostała część festiwalu wynika właśnie z obu tych dzieł i będzie się odnosiła do męki i śmierci Chrystusa – dodał.

We Wrocławiu wystąpią również m.in. skrzypaczka Izabelle Faust, gambista Jonathan Manson, klawesynista Trevor Pinnock oraz śpiewacy Andrew Kennedy i Roderick Williams. Zagrają także zespoły Copenhagen Royal Chapel Choir, Doric String Quartet i Gallicantus.

- Podczas festiwalu będzie można wysłuchać utworów z kilku epok, od średniowiecza, aż do XXI w. Festiwal tradycyjnie będzie celebrował głos, śpiew i muzykę, będzie można wysłuchać wielu wspaniałych dzieł, dla których inspiracją była religia – powiedział dyrektor generalny festiwalu Andrzej Kosendiak.

Na festiwalu zaprezentowane zostaną m.in. „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna, „Łzy św. Piotra” Orolanda di Lasso, „Droga krzyżowa” Pawła Łukaszewskiego, oratorium „La Passione di Gesu Cristo” Antonia Caldary. Festiwal we Wrocławiu zakończy „Stabat Mater” Antonina Dvoraka w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Liebreicha.

- Nie da się wymienić najważniejszego wydarzenia czy koncertu, który zostanie zaprezentowany w trakcie festiwalu. Należy go traktować jako ciąg wydarzeń, jak spektakl, który podzielony został na kilka aktów – dodał Kosendiak.

Tegoroczny festiwal będzie ostatnim, w którym funkcję dyrektora artystycznego pełni McCreesh. Dyrygent zapewnia jednak, że ma nadzieję kontynuować swoje związki z Wrocławiem. Kosendiak zapowiedział natomiast, że o planowanych zmianach poinformuje dokładnie na oddzielnej konferencji prasowej.

em, pap