Employer Branding - jak i gdzie pokazać, że jesteś wiarygodnym pracodawcą
Artykuł sponsorowany

Employer Branding - jak i gdzie pokazać, że jesteś wiarygodnym pracodawcą

Pracodawca
Pracodawca Źródło: mat. prasowe
Dlaczego u niektórych pracodawców, niezależnie od branży, wielu pracowników chciałoby pracować, a u innych nie? Najprawdopodobniej pożądani „pracodawcy z wyboru”, jak są oni fachowo nazywani przez specjalistów do spraw marketingu, prowadzą na bieżąco działania z zakresu Employer Brandingu. Czym jest to pojęcie i jak osiągnąć podobny rezultat dla swojej firmy?

Dlaczego u niektórych pracodawców, niezależnie od branży, wielu pracowników chciałoby pracować, a u innych nie? Najprawdopodobniej pożądani „pracodawcy z wyboru”, jak są oni fachowo nazywani przez specjalistów do spraw marketingu, prowadzą na bieżąco działania z zakresu Employer Brandingu. Czym jest to pojęcie i jak osiągnąć podobny rezultat dla swojej firmy?

Dobra marka pracodawcy

Pod anglojęzycznym pojęciem jakim jest Employer Branding należy rozumieć budowanie wizerunku marki pracodawcy w najbardziej pożądany sposób. W efekcie podejmowania takich działań firma powinna być postrzegana przez potencjalnych i obecnych pracowników jako miejsce, w którym panuje przyjazna atmosfera, gdzie można rozwijać swoje umiejętności i karierę zawodową, a pracodawca wspiera każdego podwładnego w tych działaniach. Wykreowanie takiego wizerunku marki pracodawcy w świadomości pracowników sprawia, że ogłoszenia o pracę pojawiające się w serwisach rekrutacyjnych, np. na www.gowork.pl, od razu generują setki odwiedzin, a na skrzynkę mailową firmy spływają kolejne, cenne aplikacje, z których bez trudu można wybrać pracownika spełniającego wszystkie wymagania pracodawcy. Okazuje się zatem, że wizerunek marki jako pracodawcy może być decydującym czynnikiem podczas podejmowania decyzji, związanej z przyjęciem zatrudnienia w danej firmie.

GoWork infografika: Wizerunek pracodawcy

Jak budować pozytywny wizerunek pracodawcy?

Znajomość pojęcia Employer Brandingu i technik, jakie są wykorzystywane w tym procesie, jest bardzo ważna dla każdego przedsiębiorcy, który zainteresował się budowaniem swojej marki, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Proces ten obejmuje ogół działań, które mają na celu zbudowanie marki pracodawcy wiarygodnego i rzetelnego, w dużej mierze dbającego o własnych pracowników. Aby jednak o nich dbać, trzeba wiedzieć jakie są ich potrzeby, a to jest możliwe tylko poprzez komunikację, o czym nie wszyscy pracodawcy zdają sobie sprawę.

GoWork infografika: Komunikacja

Oni z kolei powinni nie tylko cenić pracodawcę, ale też wiedzieć, że z jego pomocą osiągną szczyty swojej kariery zawodowej. Pracodawca z wyboru jest postrzegany przez potencjalnych i obecnych pracowników w sposób jak najbardziej pozytywny, dlatego jego oferty pracy są na rynku poszukiwane. Firmy z silną, stabilną marką nie muszą martwić się o przebieg procesu rekrutacyjnego. Wystarczy, że opublikują swoje ogłoszenie np. w serwisie rekrutacyjnym www.gowork.pl aby w krótkim czasie móc dosłownie przebierać wśród wartościowych aplikacji. Kandydat chce pracować w danej firmie ponieważ jawi się ona jako wymarzone do tego miejsce, w którym istnieją świetne warunki do wszechstronnego rozwoju zawodowego. A to właśnie rozwój jest jednym z głównych kryteriów, które wpływa na postrzeganie przedsiębiorstwa jako pracodawcy. Oczywiście nie jest to jedyny aspekt. Bardzo istotne są czysto ekonomiczne pobudki oraz to, co o pracy w przedsiębiorstwie sądzą inni.

GoWork infografika: Postrzeganie firmy

Internet pomocny w budowaniu marki pracodawcy

Działania z zakresu Employer Brandingu z powodzeniem mogą być prowadzone w Internecie. To najłatwiejszy i najtańszy sposób na wykreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy w świadomości grupy docelowej. Zwłaszcza, że to właśnie “sieć” jest pierwszym źródłem dla osób poszukujących informacji związanych z potencjalnym pracodawcą. Nie ograniczają się oni jednak tylko do strony lub fanpage’a firmy na social media. Równie często odwiedzają portale z ofertami pracy takie jak GoWork.pl. Oczywiście takie działania mogą być wspierane różnorodnymi formami prezentacji z grupy offline.

GoWork infografika: Skąd czerpiemy informacje

Marka pracodawcy w sieci może być budowana na szereg różnych sposobów. Najłatwiej jest tego dokonać za pośrednictwem zakładki „kariera” lub „praca” na stronie internetowej przedsiębiorcy. Oprócz tego, w aktualnościach w obrębie witryny firmowej, należy informować wszystkich czytelników o tym, co dzieje się w zakresie polityki propracowniczej. Wszelkie targi pracy, w których firma uczestniczy, imprezy integracyjne czy pikniki rodzinne powinny mieć swoją relację w obrębie strony internetowej. Profesjonalna strona „kariery” w serwisie przedsiębiorstwa powinna prezentować się w sposób atrakcyjny, przyciągający uwagę, jednocześnie budząc zaufanie. Wszelkie informacje muszą być przy tym aktualne. Poważnym błędem jest prezentowanie np. ogłoszeń o pracę, które od dawna są nieaktualne.

Kolejnym narzędziem budowania na zewnątrz Employer Brandingu jest umieszczanie ogłoszeń rekrutacyjnych w serwisach zewnętrznych. Ogłoszenie to pierwsza forma „spotkania” pracodawcy z kandydatem, dlatego należy zadbać o jego rzetelne przygotowanie. Już na pierwszy rzut oka ogłoszenie powinno być spójne z identyfikacją wizualną firmy. Z drugiej strony dobrze by było, aby wyróżniało się wśród innych ogłoszeń od strony graficznej i tekstowej. Dobre przykłady takich anonsów o pracę można znaleźć np. na stronie www.gowork.pl. Warto sprawić, aby i nasze ogłoszenie prezentowało się w sposób nieszablonowy, ale w pełni profesjonalny, oddający ducha i specyfikę naszej firmy.

Dobrym sposobem budowania Employer Brandingu będzie wykorzystanie przez pracodawcę portfolio, jakie można stworzyć na bazie wątku opinii w serwisie Gowork.pl. Pracodawca w ten sposób może dotrzeć do swojego targetu, a w oficjalnym profilu publikować na bieżąco aktualności prezentujące życie firmy. Zmniejszy to koszty, jakie musiałby ponieść na realizację procesu rekrutacji i poprawia jakość aplikacji kandydatów, jakie spływają do firmy na poszczególne oferty.

Duże możliwości kreowania pozytywnego wizerunku na zewnątrz organizacji stwarzają również social media, zwłaszcza te związane z profesjonalistami. Jednak również i media masowe dają szansę na zaprezentowanie się potencjalnym pracownikom, obecnym podwładnym oraz kontrahentom i partnerom biznesowym z możliwie jak najlepszej strony. Pracodawca musi jednak z uwagą prowadzić swój profil w mediach społecznościowych i być otwartym na dialog z internautami. Niewykluczone, że część z nich to byli pracownicy, którzy wciąż interesują się swoim byłym pracodawcą. Warto zadbać zatem nie tylko o dobrą komunikację z obecnymi i potencjalnymi pracownikami, ale również tymi, z którymi już zakończyliśmy współpracę, co niestety nie dla wszystkich jest jasne.

GoWork infografika: Komunikacja w firmie