Wysoka jakość, polskie pochodzenie. Jakie produkty Polacy uważają za najatrakcyjniejsze?

Wysoka jakość, polskie pochodzenie. Jakie produkty Polacy uważają za najatrakcyjniejsze?

Fundacja Firmy Rodzinne
Fundacja Firmy Rodzinne 
16 października odbyła się prezentacja raportu „Polacy o Firmach Rodzinnych. Firmy zbudowane na zaufaniu”. Raport pokazuje, za jakie produkty lub usługi Polacy są gotowi zapłacić więcej, a także co skłania ludzi do danego zakupu. Jak się okazuje, największym zaufaniem Polaków cieszą się firmy rodzinne, takie jak Grycan, Koral i Tarczyński. Do fundacji należy także rodzinna firma PMPG Polskie Media SA – wydawca tygodnika „Wprost”.

Wysoka jakość i polskie pochodzenie

Niemal 40 procent Polaków jest skłonnych kupić droższy z dwóch podobnych produktów, jeśli będzie on pochodził z firmy rodzinnej. Spośród nich, prawie 30 procent deklaruje, że jest gotowych zapłacić różnicę w cenie wynoszącą więcej niż 10 procent. 

Gotowość dopłaty związana jest z podejmowaniem przez Polaków coraz bardziej świadomych decyzji zakupowych. Oznacza to, że zwracają oni uwagę na to, przez kogo został wyprodukowany dany produkt. Okazuje się, że najważniejszą zachętą do wyboru producentów rodzinnych jest przekonanie konsumentów co do wysokiej jakości oraz polskiego pochodzenia towaru. 60 procent Polaków, którzy kiedykolwiek kupili produkt firmy rodzinnej wierzy, że w takim przedsiębiorstwie o poziom jakości produktów dba sam właściciel. 

Kolejnym czynnikiem zachęcającym do zakupu produktu firmy rodzinnej okazała się ich polskość. W 2016 roku takiej odpowiedzi udzielił co czwarty z respondentów, którym zadano to pytanie, rok później – już co drugi. Wśród młodych Polaków (do 24 lat) bardzo ważnym elementem okazało się także przekonanie o sprawiedliwym traktowaniu pracowników w firmach rodzinnych. 

Ufamy rodzinnym

Polacy, zapytani o najbardziej rozpoznawalne firmy rodzinne w Polsce, już po raz czwarty wskazali firmę Grycan (12,2 procent). Na drugim miejscu, trzeci raz z rzędu, znalazła się firma Koral (4,8 procent), za nią – Tarczyński (2,9 procent). Ankietowani wymienili również takie firmy jak. Dr Irena Eris, Oknoplast czy Adamed. 

Raport pokazuje też, że przedsiębiorca rodzinny jest profesją, która cieszy się największym zaufaniem Polaków – taką odpowiedź wskazała ponad połowa badanych. Na wysokich pozycjach znaleźli się także sprzedawcy w sklepie (39,4 procent) oraz dziennikarze radiowi (29,7 procent). Niżej plasują się przedstawiciele profesji, które uchodzą zwykle za zawody zaufania publicznego: księdzu ufa 25 procent z nas, urzędnikowi – 22 procent. Co więcej, informacja, że sklep jest prowadzony przez firmę rodzinną skłoniła by 48 procent respondentów do częstszych zakupów w tym sklepie. W grupie badanych do 24 lat, gotowość taką zadeklarowało aż 53 procent.

Moc polecenia

Polacy chętnie polecają najbliższym i znajomym produkty i usługi, z których są zadowoleni. Połowa (49,9 procent) twierdzi, że robi to zawsze, a prawie drugie tyle osób (47,8 procent) przyznaje, że robi tak czasem. Według danych z raportu, dla ponad połowy z nich (51,2 procent) fakt, że polecany produkt pochodzi z firmy rodzinnej ma dodatkowe znaczenie przy udzielaniu rekomendacji. Co ciekawe, ma to większe znaczenie dla mężczyzn (53 procent) niż dla kobiet (49 procent). Wśród mieszkańców poszczególnych województw, największy odsetek udzielających rekomendacji z uwzględnieniem rodzinnego charakteru producenta lub usługodawcy znajdziemy w województwie opolskim. W sumie aż w dziewięciu województwach udział osób chętniej rekomendujących produkty firm rodzinnych przekracza połowę respondentów. 

Siła drzewka

Aby ułatwić konsumentom odnalezienie produktów pochodzących z firm rodzinnych, Fundacja Firmy Rodzinne stworzyła znak towarowy „Drzewko firma rodzinna”. W tym roku po raz pierwszy sprawdzono jego rozpoznawalność. Okazuje się, że aż 29 procent Polaków spotkało się do tej pory ze znakiem Drzewka. 

– W tej chwili ze znaku Drzewka korzysta już 650 firm rodzinnych w Polsce. To sprawia również, że kolejne firmy zauważają je i ubiegają się o licencję do znaku w coraz szybszym tempie. Prawo do używania wspólnej identyfikacji jest bezpłatne i dla bezpieczeństwa użytkowników oraz odbiorców zostało opatentowane. Drzewko działa – jest prostym sposobem ekspresji najważniejszych wartości związanych z rodzinną przedsiębiorczością, czyli tradycji, uczciwości i odpowiedzialności na pokolenia. Warto zaufać Drzewku, ponieważ sadzi się je nie dla siebie, a dla następnych generacji – wyjaśnia Katarzyna Gierczak Grupińska

Źródło: inf. prasowa