Nowoczesne firmy przekonują dobrobytem
Artykuł sponsorowany

Nowoczesne firmy przekonują dobrobytem

Hicron
Hicron
Jak zadbać o well-being pracowników i czym wyróżniają się przedsiębiorstwa dbające o dobre samopoczucie swoich ludzi? Zarządzanie biznesem nie musi być trudne, jeśli posiadasz odpowiednie narzędzia.

Pierwsze programy wspierające dbanie o zdrowie w firmach powstały, by wyróżnić organizacje na rynku i ściągnąć do niej najlepszych pracowników. Dzisiaj ciężko wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie oferuje pakietów pozapłacowych. A biorąc pod uwagę przejście rynku z rąk pracodawców w ręce pracowników, różne działalności biznesowe muszą skupiać się jeszcze bardziej na pozyskiwaniu najlepszych osób. Skutkiem wdrażania benefitów medycznych czy sportowych w firmach okazało się obniżenie kosztów leczenia i zmniejszenie absencji. Dzisiaj nadchodzi czas, by przedsiębiorstwa weszły na wyższy poziom dbania o zdrowie i rozpoczęły promowanie dobrego samopoczucia pracowników (well-being).

Dobre samopoczucie, well-being zespołu, to coś więcej niż zdrowie fizyczne. Oznacza zaangażowanych pracowników, pozytywną kulturę organizacyjną, harmonizację życia zawodowego i wiele więcej. Kiedy pracownik bierze co najlepsze zarówno z aspektów psychicznych, społecznych, ale także fizycznych.

Wyższy poziom zarządzania biznesem

Aby wejść na wyższy poziom, firmy powinny zainwestować w programy wspierające well-being. Ich celem powinno być zwiększenie produktywności, zaangażowania, pozytywnych doświadczeń pracowników oraz obniżenie kosztów. Pracownicy dokształceni w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z napięciami szybko osiągają więcej niższym kosztem.

Aby firmie opłacało się wprowadzić well-being, należy wziąć pod uwagę zwrot z inwestycji oraz jej wartość mierzalną w zmniejszonych kosztach absencji czy rotacji pracowników, ale także w obniżonych kosztach opieki zdrowotnej i większej efektywności ich pracy.

Jakie są plusy korzystania z programów poprawiających samopoczucie pracowników?

  • Zmniejszają się koszty opieki zdrowotnej.
  • Redukują się koszty rekrutacji spowodowane niższą rotacją.
  • Koszty utrzymania klienta dzięki mniejszej absencji i obniżonej potrzebie zatrudniania dodatkowych pracowników również ulegają zmniejszeniu.
  • Rośnie wydajność i zaangażowanie pracowników, zwiększają się zyski dzięki szybciej zamykanym tematom,
  • Firma jest lepiej oceniana przez klientów, rośnie sprzedaż oraz rentowność.

Skąd skuteczność well-beingu?

Skuteczność programów poprawiających ogólny dobrobyt pracowników bierze się nie z tymczasowej zmiany nawyków, ale z trwałej zmiany zachowań. Tego typu impuls wymaga więcej niż zniżki na gimnastykę i zdrowszych posiłków na stołówce. Aby osiągnąć ten cel, program powinien posiadać następujące cechy:

  • być spersonalizowany, aż 75% osób twierdzi, że motywuje ich program dostosowany do ich potrzeb,
  • być łatwo dostępny, ponieważ w dzisiejszych czasach ludzie preferują używanie smartfonów do każdej czynności,
  • nie ograniczać się do miejsca pracy; skuteczne narzędzie pracownik może sprawdzić w każdej chwili, gdzie tylko chce. Większość osób spędza 1/3 swojego dnia w biurze, ale pozostałe 2/3 również muszą być zaopiekowane.

Jak stworzyć program well-beingu?

Taki program, podobnie jak każda zmiana w organizacji, zadziała tylko wtedy, gdy osoby których on dotyczy zdecydują się na udział w nim. W związku z tym należy wygenerować plan początkowego entuzjazmu i długofalowego utrzymania pracowników zaangażowanych w program. Jak wyglądają strategiczne kroki, które powinny zostać podjęte przez działy HR?

  1. Określenie grupy docelowej, analiza pracowników.
    Co wpływa na pozytywną motywację, jakimi kanałami będzie komunikowany well-being, kto jest w kluczowej grupie pracowników.
  2. Wzmocnienie.
    W jaki sposób kierownictwo manifestuje wsparcie dla programu.
  3. Analiza.

Ustalenie rozsądnych celów i metody mierzenia efektów.

  1. Wsparcie w postaci odpowiedniego narzędzia informatycznego, które wspiera procesy poprawiania samopoczucia w firmie – mówi Andrzej Fischer, Senior Consultant w Hicron.com.

Well-being na polskim rynku

Polski rynek pod kątem inwestycji w dobrobyt pracowników stale rośnie. Według Instytutu Gallupa bada się obecność dobrostanu w zespole w oparciu o 5 kluczowych wskaźników wyróżnionych w Well-Being Index:

  • cel,
  • relacje,
  • finanse,
  • społeczność,
  • zdrowie.

Przyjmuje się, że w pracy przeciętny człowiek spędza 1/3 swojego dnia. W holistycznym ujęciu jest to spora część życia. Wg filozofii well-beingu nie oddziela się życia od pracy i całość powinna stanowić idealną mieszankę. Dobre warunki pracy sprawiają więc, że pracownicy bardziej cieszą się życiem, a lepsze życie prywatne wpływa na wyższą efektywność. W badaniu CBOS („Zadowolenie z życia”, nr 5/2018) wykazano, że w Polsce źródłami satysfakcji są również wyróżniki wskazane przez Instytut Gallupa, z naciskiem na rozwój kariery oraz sytuację finansową. Nie da się ukryć, że przed rodzimym rynkiem jest jeszcze długa droga, ale widać już pierwsze organizacje, które starają się wprowadzać filozofię well-being w swoje mury.

Źródło: Hicron