Kolejny sojusz samochodowych śmiertelnych wrogów

Kolejny sojusz samochodowych śmiertelnych wrogów

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf Źródło: Volkswagen
Dopiero co połączenie sił ogłosiły firmy BMW i Mercedes. Teraz sojusz gigantów został podpisany przez Volkswagena i Forda. Po co śmiertelni konkurenci łączą siły?

O strategicznym sojuszu Daimlera (właściciel Mercedesa) i BMW pisaliśmy niedawno na Auto.wprost.pl. Teraz dotarła do nas informacja o decyzji dwóch kolejnych marek, których nie podejrzewalibyśmy o pokojowe zamiary wobec siebie. Chodzi o Volkswagena i Forda.

12 lipca firmy Ford Motor Company i Volkswagen AG ogłosiły rozszerzenie globalnej współpracy. Tak jak w przypadku Daimlera i BMW, także ona będzie dotyczyć elektromobilności oraz jazdy autonomicznej. Przyszłe rozwiązania z tego zakresu mają być wprowadzane w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Obydwa przedsiębiorstwa zamierzają zwiększyć w ten sposób konkurencyjność, co zaskakujące, także wobec siebie nawzajem.

Prezesi Volkswagena i Forda

Wspólne zakupy gigantów

Na razie jednak współpraca. Prezesi firm dr Herbert Diess (VW) i Jim Hackett (Ford) potwierdzili, że ich przedsiębiorstwa zainwestują wspólnie w firmę Argo AI, specjalizującą się w rozwiązaniach z zakresu jazdy autonomicznej. Dzięki temu powstanie Argo AI Self Driving System (SDS), pierwszy system do jazdy autonomicznej, jaki ma zostać zastosowany komercyjnie zarówno w Europie, jak i w USA. Identycznie jak w przypadku Daimlera i BMW, także tym razem Volkswagen i Ford zamierzają niezależnie wykorzystywać w swoich modelach nowy system. SDS ma umożliwić automatyczną jazdę na poziomie 4 według SAE. Ford i Volkswagen otrzymają takie same udziały w firmie Argo AI i łącznie obejmą znaczną większość udziałów firmy. Pozostałe udziały zostaną przeznaczone dla pracowników Argo AI.

Auta na platformie konkurenta

A teraz najlepsze, jako jeden z pierwszych producentów Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena, służącą do produkcji aut elektrycznych. Od 2023 roku Ford będzie oferował w Europie bezemisyjny wielkoseryjny model skonstruowany na platformie MEB opracowanej przez Volkswagena. Ford oczekuje w Europie sprzedaży na poziomie ponad 600 tys. sztuk w ciągu sześciu lat. To nie są tanie rzeczy, od 2016 roku Volkswagen zainwestował w opracowanie platformy MEB 7 miliardów dolarów. W ciągu najbliższych 10 lat ma na niej bazować ponad 15 milionów samochodów koncernu VW.

Miliardy w gotówce

Wracając do współpracy przy autach autonomicznych, Volkswagen zainwestuje w firmę Argo AI łącznie 2,6 miliarda dolarów. Okrągły miliard zapłaci w gotówce, a resztę wnosząc swoją firmę Autonomous Intelligent Driving (AID), której wartość określa się na 1,6 miliarda dolarów. W ciągu trzech lat Volkswagen wykupi od Forda udziały w Argo AI o łącznej wartości 500 milionów dolarów. Tymczasem Ford zainwestuje dodatkowe 600 milionów dolarów z ogłoszonej wcześniej gotówkowej inwestycji w wysokości miliarda dolarów w Argo AI. Wartość Argo AI – włącznie z kompletnymi inwestycjami Forda i Volkswagena – wyniesie ponad 7 miliardów dolarów.

Czytaj też:
Piekło zamarzło. BMW i Mercedes zawarły… sojusz

Źródło: Volkswagen