Branża motoryzacyjna nie zamierza zwalniać

Branża motoryzacyjna nie zamierza zwalniać

Dodano:   /  Zmieniono: 
Pomimo kryzysu producenci aut dobrze oceniają zeszły rok i są optymistycznie nastawieni co do najbliższej przyszłości. Thinkstock 
Wzrost inwestycji, utrzymanie poziomu zatrudnienia, ogólny rozwój rynku oto przewidywania polskich producentów z branży motoryzacyjnej. Ale tylko w perspektywie 12 najbliższych miesięcy.
Pomimo kryzysu producenci aut dobrze oceniają zeszły rok i są optymistycznie nastawieni co do najbliższej przyszłości, wynika z najnowszego raportu na temat kondycji tej branży przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Ponad 70 proc. badanych przedsiębiorców stwierdza, że ich firmy powiększyły swoją działalność, a ponad połowa przewiduje realizację nowych inwestycji i w tym roku. Co więcej, przedsiębiorcy spodziewają się również wzrostów rynków zbytu i wielkości sprzedaży. Ich optymizm może wypływać z dobrych wyników osiągniętych w 2011 roku. Mimo spadku produkcji obroty przedsiębiorców wzrosły ? głównie dzięki eksportowi do Niemiec, gdzie trafiło ok. 40 proc. wytworzonych w Polsce części i komponentów.

Znacząca większość przewiduje utrzymanie poziomu zatrudnienia lub nawet jego zwiększenie. Dziś przemysł motoryzacyjny jest jednym z ważniejszych pracodawców w Polsce zatrudniającym ok. 200 tys. osób. Autorzy raportu zwracają jednak uwagę na specyfikę rynku motoryzacyjnego, który w określonej części korzysta z pracowników tymczasowych ? w ich przypadku brak przedłużenia umowy nie jest traktowany przez firmy jako zwolnienie.

Jednak to, co najbardziej zwraca uwagę, to krótkookresowość prognoz. W przeprowadzonych badaniach pytano o perspektywę 12 lub zaledwie 6 miesięcy. Autorzy raportu tłumaczą jednak ten fakt ciągłą niepewnością na rynku spowodowaną m.in. kłopotami strefy euro i dużą zmiennością cen surowców oraz kursów walut. ? Konsekwencją tego pozostaje ostrożność w podejmowaniu decyzji, szczególnie tych, które wymagają angażowania kapitału ? wyjaśnia Tomasz Pałka z Deloitte, jeden z autorów raportu.

Interesująca wydaje się dokonana przez przedsiębiorców ocena regulacji prawnych obowiązujących w Polsce w zakresie akcyzy. Większość z nich (65 proc.) postuluje jej zniesienie i zastąpienie inną formą opodatkowania, opartą na parametrach ekologicznych. Pomysł ten popiera Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który proponuje również wprowadzenie pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów nabywanych w celu  prowadzenia działalności gospodarczej. Zdaniem eksperta takie rozwiązanie w widoczny sposób wpłynęłoby na zwiększenie popytu na nowe samochody, gdyż obecnie jest on znacznie niższy niż popyt na auta używane.