Ceny ropy naftowej groźne dla wzrostu PKB Chin

Ceny ropy naftowej groźne dla wzrostu PKB Chin

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kolejne podniesienie cen paliw może jednak przysporzyć przemysłowi i firmom transportowym poważnych problemów 123RF
Najwyższe od 33 miesięcy podwyżki cen paliw w Chinach wywindowały benzynę do 1,17 dol. za litr, a oleju napędowego do 1,22 dol. za litr. Obecnie ceny paliw w Państwie Środka są o 20 proc. wyższe niż w USA.
Kolejne podniesienie cen paliw może jednak przysporzyć przemysłowi i firmom transportowym poważnych problemów. Premier Wen Jiabao zapowiedział wsparcie finansowe dla niektórych odbiorców paliw i zdecydował się tylko na częściową podwyżkę cen na stacjach.

Już od kilku tygodni prognozowano podwyżki cen paliw w Chinach ze względu na drożejącą ropę. Powodowało to straty koncernów paliwowych Państwa Środka, które nie mogą samodzielnie podnosić cen detalicznych. Może to robić tylko rząd, gdy międzynarodowe ceny ropy zmienią się o więcej niż 4 proc. w ciągu 22 dni roboczych. Warunki te zostały ostatnio spełnione w związku z kryzysem nuklearnym w Iranie i niepokojami na Bliskim Wschodzie.

Władze odstąpiły jednak od pełnej rekompensaty wahań cen giełdowych z obawy o zbyt drastyczny wzrost cen. Gdyby postąpiono zgodnie z rachunkiem ekonomicznym, cena paliw skoczyłaby o prawie 700 juanów na tonie. Rząd zadecydował jednak o podwyżce tylko o 600 juanów.

Jest to już druga w ciągu pięciu tygodni podwyżka cen paliw w Chinach. Od czasu poprzedniej, wprowadzonej 8 lutego, ropa naftowa zdrożała już o 11 proc. ? informuje agencja C1 Energy badająca chiński rynek paliwowy. W ostatnich dwóch latach chiński rząd w obawie przed inflacją odkładał podniesienie cen paliw. Jednak dalsze opóźnianie podwyżki mogłoby doprowadzić do ograniczenia ilości paliw na rynku, ponieważ spodziewający się wzrostu ich cen staraliby się gromadzić zapasy.

Wzrost cen ropy może także wpłynąć na dalsze spowolnienie chińskiej gospodarki. Obecnie zakładany przez rząd tego państwa wzrost na poziomie 7,5 proc. może się okazać zbyt optymistyczny w kontekście ostatnich słabych danych z rynku nieruchomości oraz malejącego popytu na chiński eksport. Premier Wen Jiabao zapowiedział wsparcie finansowe dla niektórych konsumentów paliw, jeśli cena paliw wyraźnie wzrośnie. Warto dodać, że dofinansowanie jest jedyną możliwą formą rządowej pomocy przedsiębiorstwom, ponieważ w Chinach nie ma ani akcyzy, ani podatku od paliw, które mogłyby zostać zredukowane.