UOKiK: Działalność firmy Uber nie wymaga interwencji

UOKiK: Działalność firmy Uber nie wymaga interwencji

Dodano:   /  Zmieniono: 4
samochód, kierowca
samochód, kierowca / Źródło: Newspix.pl / ambrozinio
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nie widzi konieczności interwencji w związku z pojawieniem się na rynku firmy Uber, podała instytucja. Według Urzędu wejście przedsiębiorstwa Uber na lokalne rynki transportu wpływa na rozwój konkurencji na tych rynkach, co ma pozytywne przełożenie na sytuację konsumentów.

„UOKiK, podobnie jak inne urzędy ochrony konkurencji i konsumentów na świecie, uważnie monitoruje i analizuje wpływ pojawienia się na rynku platform internetowych kojarzących kierowców z pasażerami, takich jak firma Uber. Dotychczasowy monitoring oraz analizy nie wskazują na konieczność interwencji urzędu zarówno w zakresie ochrony interesów konsumentów jak i ochrony konkurencji” – czytamy w stanowisku Urzędu.

Według Urzędu w Polsce następuje również wyraźny wzrost wartości usług świadczonych konsumentom przez platformy internetowe.

„Nie ulega wątpliwości, że powoduje to istotne zmiany na rynku poprzez wzrost konkurencji. Choć konsumenci są beneficjentami tej konkurencji, może być ona istotnym wyzwaniem dla dotychczasowych przedsiębiorców działających na tych rynkach. W tych okolicznościach jest zrozumiałe, że pojawiają się zarzuty o łamanie zasad konkurencji czy ochrony konsumentów i oczekiwanie na reakcję UOKiK” – czytamy dalej.

W odpowiedzi na te oczekiwania, UOKiK już w 2015 roku zintensyfikował monitorowanie rynku przewozu osób oraz analizę prawnych i ekonomicznych aspektów jego funkcjonowania w Polsce oraz innych jurysdykcjach. W ocenie Prezesa UOKiK, główna przewaga konkurencyjna Uber ma swoje źródło w wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, które z jednej strony pozwalają na dostarczenie konsumentom funkcjonalności niedostępnych w przypadku tradycyjnych usług taksówkarskich, a z drugiej – obniżają koszty podstawowej usługi poprzez bardziej efektywne wykorzystanie floty pojazdów. Uber wywiera zatem presję konkurencyjną na rynek tradycyjnych usług taksówkarskich. Jego ekspansję można porównać do wzrostu popularności korporacji taksówkarskich w dużych polskich miastach pod koniec ubiegłego wieku, podano również.

„Trzeba przy tym podkreślić, że innowacyjność Uber nie nosi znamion działań nastawionych na eliminowanie konkurencji. Podstawowe technologie, które wykorzystuje Uber nie są chronione patentami, możliwe jest zatem wykorzystanie tego modelu biznesowego przez konkurencyjnych przedsiębiorców, którzy mogą poddawać go dalszym modyfikacjom z korzyścią dla rozwoju konkurencji, a przez to konsumentów. Świadczy o tym dostępność konkurencyjnych aplikacji podobnych do Uber w Polsce i w innych krajach” – wskazano.

Dodatkowo, rodzaj usługi proponowany przez Uber może nie być optymalny dla wszystkich konsumentów, nie zapewnia bowiem cech takich jak anonimowość pasażera czy możliwość płatności gotówką, które mogą być istotne dla części pasażerów.

„W opinii UOKiK, wejście przedsiębiorstwa Uber na lokalne rynki transportu osobowego w Polsce, jak również jego dotychczasowe funkcjonowanie, wpływa na rozwój konkurencji na tych rynkach, co ma pozytywne przełożenie na sytuację konsumentów. Dla konsumentów pojawienie się nowego przewoźnika oznacza zwiększenie możliwości wyboru, zaś dla pozostałych uczestników rynku stanowi wyzwanie, aby podnosić jakość i innowacyjność swoich usług” – podkreślono.

Z uwagi na dynamiczny charakter usług oferowanych przez Uber oraz inne przedsiębiorstwa na rynku platform internetowych Urząd będzie nadal aktywnie monitorował ich działania, zadeklarowano.

Uber to amerykański przedsiębiorca z siedzibą w San Francisco, utworzony w 2009 r., który jest twórcą aplikacji na urządzenia mobilne służącej do zamawiania transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami świadczącymi usługi przewozowe. Firma prowadzi działalność w skali globalnej; jest obecna w wielu miastach i w wielu krajach. W Polsce usługi Uber dostępne są w Warszawie (od sierpnia 2014 r.), Krakowie (od kwietnia 2015 r.), Trójmieście (od czerwca 2015 r.), Poznaniu (od listopada 2015 r.) i Wrocławiu (od listopada 2015 r.). Kierowcy, którzy współpracują z Uber, od lutego 2016 r. przedstawiają dowód prowadzenia działalności gospodarczej.

Czytaj także

 4
  • polak IP
    Wszyscy wiedzą że taksiarze to naciagacze i oszuści!!! Zawsze narzekają jak to źle mają !!! Zarabiają po 5000zł i wiecznie mało i mało!!! 18km żeby mnie przewieźć muszę zapłacić 100zł !!! A paliwo wychodzi ich 30zł !!! Nienormalni są !!! Teraz debile z taksówek mają konkurencję to znowu źle i źle !!! Jak by pajace obniżyli ceny to może więcej klijentow by mieli !!! Łatwiej im za to donosić na konkurencje debile !!! I wiem co pisze bo byłem taksówkarzem kiedyś !!!
    • Gosciu IP
      Uber ma niepochlebna opinie. Nie bierze sie z powietrza. Francuscy taksowkarze juz nie jeden raz protestowali przeciwko Uber. Przez aplikacje w smartfonach Uber wyprzedza w czasie i wyprzedza w ilosci zamowien pozostale przedsiebiorstwa taksowkarskie jak rowniez indywidualnych taksowkarzy. Ta forma monopolu moze dobrowadzic do ruiny pozostale firmy taksowkarskie a pozniej z braku konkurencji Uber moze dyktowac ceny uslug jak tylko mu sie podoba, bo na rynku nie bedzie juz innych taksiarzy jak tylko z Ubera.
      • pai-hi-wo IP
        Za 10 lat wszystkie branże będą zarządzane zdalnie z krzemowej doliny i będą jej własnością. Więc jeżeli dziś narzekacie na kolonizację to zaciśnijcie zęby, trzymajcie się mocno fotela i patrzcie co się będzie działo przez następnych 10 lat. Protekcjonizm wróci w postaci wściekłej, militarnej i to będzie walka na śmierć i życie

        Czytaj także