Polska liderem w produkcji dronów? Pomóc mają milionowe dotacje

Polska liderem w produkcji dronów? Pomóc mają milionowe dotacje

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dron FlyEye
Dron FlyEye Źródło: mat. prasowe WB Electronics
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju rusza z nowym projektem „INNOSBZ". Jego celem jest zapewnienie wsparcia dla innowacyjnych rozwiązań podejmowanych w polskim przemyśle systemów bezzałogowych (SBZ). W ramach pierwszej edycji konkursu przedsiębiorcy mogą starać się o dofinansowanie prac badawczych nad cywilnymi, bezzałogowymi statkami i platformami oraz związanymi z nimi technologiami. Łączna pula dotacji wynosi 50 mln zł.

– Nauka i biznes powinny stale się wspierać i uzupełniać, by wspólnie napędzać naszą gospodarkę. Dzięki współpracy przedsiębiorców z rodzimymi naukowcami polski przemysł staje się bardziej innowacyjny. Rezultaty programów sektorowych NCBR - takich jak ogłoszony właśnie „INNOSBZ” - pokazują, że w kooperacji tych środowisk drzemie duży potencjał rozwojowy. Polacy, ze swoim doświadczeniem badawczym i wiedzą w zakresie cywilnych systemów bezzałogowych, mają szansę zostać liderem innowacyjnych przemian na rodzimym i zagranicznym rynku – powiedział wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Dla kogo konkurs?

Uczestnikami konkursu "INNOSBZ" mogą zostać przedsiębiorcy lub konsorcja, w skład których wchodzić będą wyłącznie przedsiębiorcy. 35 mln złotych ma zostać przeznaczone na badania związane z bezzałogowymi statkami powietrznymi klasy mini, VTOL/STOL, krótkiego i średniego zasięgu, MALE i śmigłowcami. W ramach tej kwoty przewidziane jest także wsparcie budowy bezzałogowych platform lądowych oraz nawodnych.

Pozostałe 15 mln złotych ma zasilić firmy zajmujące się podsystemami, podzespołami i technologiami dla platform bezzałogowych, m.in. producentów sensorów, systemów łączności i sterowania, analizy i przetwarzania obrazów oraz manipulatorów i efektorów, a także do twórców aplikacji przemysłowych.

Systemy, które powstaną  w ramach dofinansowania z NCBR, mają być używane przez policję, straż pożarną, służby zarządzania kryzysowego, straż graniczną, służbę leśną oraz szereg specjalistycznych przedsiębiorstw. Ma to pomóc upowszechnić stosowanie statków bezzałogowych do celów cywilnych, takich jak np.: zarządzanie kryzysowe, obserwacja z powietrza terenów trudnodostępnych, wspomaganie wykrywania powodzi, dostarczanie środków ochrony życia, automatyczne wykrywanie i lokalizowanie pożarów rozległych obszarów zalesionych.