Pesa i PFR zainwestują 200 mln zł w spółkę wynajmującą lokomotywy

Pesa i PFR zainwestują 200 mln zł w spółkę wynajmującą lokomotywy

Dodano:   /  Zmieniono: 4
Pesa DART PKP Intercity
Pesa DART PKP Intercity / Źródło: PKP Intercity
Pesa Bydgoszcz i Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zawarły umowę o inwestycji w spółkę Rail Capital Partners (RCP), która zaoferuje wynajem lokomotyw produkowanych w bydgoskim zakładzie państwowym i prywatnym przewoźnikom. Umowa wspólników przewiduje zasilenie RCP, w latach 2016-2020, kwotą 200 mln zł.

„Celem Polskiego Funduszu Rozwoju jest wsparcie wzrostu polskich przedsiębiorstw, podnosząc ich konkurencyjność na rynku lokalnym i międzynarodowym. Finansowanie nowego taboru kolejowego jest świetną okazją do rozwoju innowacyjnej polskiej firmy i całego rynku przewozów. Liczymy, że dzięki naszemu zaangażowaniu Pesa będzie mogła rozwinąć produkcję, a krajowi przewoźnicy unowocześnić tabor” – skomentował prezes PFR Paweł Borys, cytowany w komunikacie.

Zgodnie z przyjętym biznesplanem, spółka RCP będzie dysponować do 2020 r. flotą co najmniej kilkunastu nowoczesnych lokomotyw serii Gama.

„Misją Pesa jest sprzedaż pojazdów szynowych odpowiadających oczekiwaniom klientów, ale na wciąż niestabilnym rynku przewozów dla wielu firm wygodniejsze jest dzierżawienie pojazdów - zadaniowe, celowe i przede wszystkim określone w czasie. Taką właśnie możliwość daje formuła oferowana przez RCP” – dodał prezes Tomasz Zaboklicki.

Uruchomiona siłami Pesa i PFR spółka RCP oferować będzie na początek lokomotywy elektryczne Gama Marathon z dodatkowym agregatem spalinowym zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Potencjalni klienci RCP to działający na polskim rynku przewoźnicy z sektora publicznego, jak i prywatnego. W przyszłości RCP planuje rozszerzenie oferty o lokomotywy spalinowe i lokomotywy elektryczne wielosystemowe.

Formuła dzierżawy pozwala przewoźnikom (przede wszystkim towarowym) uniknąć jednorazowego wydatku oraz ograniczyć ryzyko przestoju lokomotyw, dopasowując długość trwania okresu dzierżawy taboru do długości kontraktów przewozowych. Oferta RCP będzie konkurencyjna cenowo m.in. dzięki zaoferowaniu lokomotyw jednosystemowych (przeznaczonych do polskiej sieci trakcyjnej), co jest rozwiązaniem dopasowanym do krajowych przewoźników, a jednocześnie optymalnym kosztowo, wyjaśniono.

Do tej pory Gama Marathon była eksploatowana przez Lotos Kolej, PKP Intercity, Pol-Miedź Trans oraz Koltrans Orlen.

Umowa wspólników została zawarta pomiędzy Pesa Bydgoszcz S.A. i zarządzanym przez PFR Funduszem Inwestycji Infrastrukturalnych (Kapitałowy Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych - FIIK). PESA i FIIK obejmą odpowiednio 51% i 49% udziałów w RCP.

Zgodnie z przyjętym przez Polski Rząd Planem Odpowiedzialnego Rozwoju, grupa Polskiego Funduszu Rozwoju ma zostać utworzona do końca 2016 roku. Grupa ma integrować w ramach spójnej strategii i profesjonalnych standardów zarządzania takie instytucje jak: KUKE S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Centrum strategicznym tworzonej grupy jest spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A., utworzona przez, zakończone w kwietniu 2016 roku, przekształcenie Polskich Inwestycji Rozwojowych S.A.

Czytaj także

 4
  • piotr IP
    WIdzisz Jaśku i ponownie wychodzi , że jesteś jednak głupi . Jeżeli nie jesteś "z branży" kolejowej to poczytaj trochę , o tym jak duże serie tych lokomotyw wyprodukowano, że większość to konstrukcje prototypowe i małoseryjne i tak właściwie to wszystko jeszcze w fazie prób choć dopuszczone na tory.
    I lepiej jest kupić wyrób produkowany od lat , seryjnie , sprawdzony , niż kota w worku . Stąd pewnie i pomysł PESY na dzierżawę lokomotyw , bo po tym co było t tym i 2015 to wielu chętnych na zakup nie ma . A tak jak będzie się psuło , to problem dzierżawiącego . Choć prawdę powiedziawszy to i tak dosięga przewożników , jak w tym roku zimą gdzie padłu prawie wszystkie SP z PESY i trzeba było pożyczać lokomotywy od sąsiadów . :-)
    • nieglupi Jasko IP
      Polskie "pendolino" wielokrotnie tansze i solidniejsze. Ale grypa zlodziei z PO i PSL zrobila z Wlochami przekret za pieniadze Polakow- podatnikow.

      Czytaj także