UOKiK sprawdza sprzedawców energii. Mogli wprowadzać klientów w błąd

UOKiK sprawdza sprzedawców energii. Mogli wprowadzać klientów w błąd

Dodano:   /  Zmieniono: 
prąd fot. fotolia.pl
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko spółkom Polski Prąd i Multimedia Polska Energia, podał Urząd.

UOKiK podjął taką decyzję po analizie skarg, z których wynika m.in., że ich przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd, informując, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy, tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej.

"Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach, zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej" - skomentował prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w komunikacie.

Zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca ma obowiązek, w sposób jasny i zrozumiały, poinformować konsumenta o swojej tożsamości i o celu, w jakim kontaktuje się z konsumentem (np. propozycja zawarcia umowy).

"Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową" - czytamy w materiale.

Od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarcia.

Ze skarg wpływających do UOKiK wynika m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. Zdaniem Urzędu, takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają lub uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy.

Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia z Gdyni zajmują się sprzedażą energii elektrycznej. Obie spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów odwiedzających konsumentów w domach.

Źródło: ISBnews