Polska będzie inwestować w rozwój sektora kosmicznego

Polska będzie inwestować w rozwój sektora kosmicznego

Dodano:   /  Zmieniono: 
kosmos fot. fotolia
"Rozwój sektora kosmicznego może przyczynić się do stworzenia nowego modelu rozwoju polskiej gospodarki, opartego w większym stopniu na wiedzy, innowacjach i postępie technologicznym niż na niskich kosztach produkcji" – podało Ministerstwo Rozwoju, prezentując założenia do Polskiej Strategii Kosmicznej. Zakłada ona m.in, że obroty polskiego sektora kosmicznego wyniosą co najmniej 3% ogólnych obrotów tego rynku w Europie w 2030 r.
Jak czytamy w komunikacie, opracowanie i wdrożenie wieloletniej Narodowej Strategii Kosmicznej sprawi, że w roku 2030:
  • polski sektor kosmiczny będzie zdolny do skutecznego konkurowania na rynku europejskim, a jego obroty wyniosą co najmniej 3% ogólnych obrotów tego rynku;
  • polska administracja publiczna będzie wykorzystywać dane satelitarne dla szybszej i skuteczniejszej realizacji swoich zadań, a krajowe przedsiębiorstwa będą w stanie w pełni zaspokoić popyt wewnętrzny na tego typu usługi oraz eksportować je na inne rynki;
  • polska będzie posiadała dostęp do infrastruktury satelitarnej umożliwiającej zaspokojenie jej potrzeb, zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności (system satelitarnej obserwacji Ziemi)

Kluczowe zalety polskiego sektora kosmicznego to budowanie stabilnej współpracy pomiędzy nauką i przemysłem, rozwijanie innowacyjnych technologii i stymulowanie kontaktów i współpracy zagranicznej, podano również.

– Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów, mającym coraz większe znaczenie dla gospodarki europejskiej i światowej. Dlatego uważamy, że wspieranie m.in. tej branży umożliwi realizację Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju – powiedziała wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz, cytowana w komunikacie.

Resort przypomina m.in., że od przystąpienia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej w 2012 r. polski przemysł kosmiczny zaczął dynamicznie się rozwijać. W chwili akcesji Polski do ESA na specjalnym portalu internetowym Agencji zarejestrowanych było poniżej 50 polskich podmiotów zainteresowanych udziałem w przetargach ESA, a obecnie jest ich ponad 300. W większości są to małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których działalność kosmiczna stanowi coraz ważniejszy obszar ich aktywności. Również duże firmy z innych sektorów, np. IT czy obronności, coraz częściej zaczynają realizować projekty w tej dziedzinie.

Polska oprócz członkostwa w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), należy również do EUMETSAT-u (Europejskiej Organizacjo Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych) i od niedawna także ESO (European Southern Observatory).

Ponadto w 2014 r. działalność rozpoczęła Polska Agencja Kosmiczna (POLSA). Zadaniem Agencji jest wspieranie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez łączenie świata biznesu i nauki oraz świadczenie pomocy rodzimym przedsiębiorcom w pozyskiwaniu funduszy z Europejskiej Agencji Kosmicznej. POLSA działa także na rzecz rozwoju technik satelitarnych, znajdujących zastosowanie na co dzień w naszym życiu w komunikacji, nawigacji, monitoringu środowiska czy prognozowaniu pogody.

Za całokształt polityki kosmicznej w Polsce odpowiada Ministerstwo Rozwoju. Wdraża działania prorozwojowe w zakresie wykorzystania przestrzeni kosmicznej, zarówno w wymiarze krajowym jak i w zakresie współpracy międzynarodowej. Ministerstwo Rozwoju przewodniczy Delegacji polskiej do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Koordynuje również relacje z Unią Europejską w zakresie tej polityki.

Źródło: ISBnews