Jak mówiła premier podczas otwarcia konferencji "szlak Via Carpatia wpisuje się doskonale w szanse, które otwierają się przed naszym regionem. Prezes Rady Ministrów przypomniała, że minęło już 10 lat od zawarcia deklaracji łańcuckiej, która powstała z inicjatywy prezydenta Lecha Kaczyńskiego. – Te 10 lat szlaku Via Carpatia od momentu, kiedy deklaracja łańcucka została podpisana, przygotowana, ten czas nie został zmarnowany. Ale teraz przychodzi ten najważniejszy moment, kiedy rozpoczynamy tak naprawdę realizację tej inwestycji – podkreśliła premier Szydło.
Według szefowej rządu "Via Carpatia staje się inwestycją, która będzie miała strategiczny charakter dla rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej", ponieważ "otwiera nam drogę na świat i jest symbolem polskiego rozwoju". – Chcemy się rozwijać. To jest nasze zadanie, to jest nasz cel – podkreśliła. Oceniła, że "Polska ma ogromną szansę przed sobą, ma ogromny potencjał." – Naszą ogromną wartością są ludzie, obywatele, którzy mają ogromny potencjał rozwojowy, którzy chcą realizować w Polsce swoje marzenia i ambicje, a obowiązkiem polskiego państwa, polskiego rządu, również władz samorządowych, jest stwarzanie dla nich (...) możliwości pracy i działania – zaznaczyła premier.
Zdaniem premier Beaty Szydło „Europa Środkowo-Wschodnia zdaje sobie sprawę z tego, że teraz jest jej czas, to jest czas na to, abyśmy wykorzystali naszą szansę. I właśnie ten szlak wpisuje się doskonale w te szanse, które otwierają się przed naszym regionem". Premier zaznaczyła również, że "szlak ma niezwykle strategiczne i ważne znaczenie" i był również tematem sobotnich rozmów podczas szczytu Chińska Republika Ludowa - Europa Środkowo-Wschodnia (16+1) w Rydze.
Via Carpatia
Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. W 2006 roku z inicjatywy Polski odbyła się międzynarodowa konferencja w Łańcucie, z udziałem ministrów ds. transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, na której formalnie utworzono międzynarodowy szlak drogowy łączący te kraje.
W 2010 roku odbyła się kolejna konferencja, podczas której podpisano kolejną Deklarację ws. powstania Via Carpatia. Jej sygnatariuszami były: Litwa, Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Grecja. W konferencji uczestniczyła również Republika Czeska jako obserwator. Głównym celem tej inicjatywy było uzyskanie poparcia w UE dla włączenia szlaku Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T.
Via Carpatia w Polsce
Na terenie Polski, w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 pomiędzy m. Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.
Szlak drogowy Via Carpatia w Polsce w większości został włączony do sieci kompleksowej TEN-T. Odcinek Lublin – Rzeszów, ze względu na wysoki poziom ruchu, został zakwalifikowany do drogowej sieci bazowej TEN-T. Wyjątkiem jest odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin, który nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe.