Feniks - nowa wersja polskiego pociągu EN57

Feniks - nowa wersja polskiego pociągu EN57

Dodano:   /  Zmieniono: 6
Wnętrze kabiny maszynisty zmodernizowanego EN57
Wnętrze kabiny maszynisty zmodernizowanego EN57 / Źródło: materiały prasowe
Polski Tabor Szynowy i H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, spółki z grupy Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), zaprezentowały zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 o nazwie handlowej Feniks. Pierwszych 10 Feniksów już niedługo będzie gotowych do eksploatacji.

– Chodziło o to, aby w ramach trwającego procesu odnawiania kolejowego taboru pasażerskiego w Polsce stworzyć alternatywę dla wymiany wyeksploatowanych pojazdów na nowe, ze względu na znaczne koszty nie tylko zakupu, ale późniejszego utrzymania pojazdów. Warto wspomnieć, że jest to najbardziej zaawansowana modernizacja pojazdów EN57 w Polsce – powiedział prezes Polskiego Taboru Szynowego Marcin Guryniuk. Modernizacja została przeprowadzona według autorskiej dokumentacji konstrukcyjnej FPS. Feniks jest propozycją dla przewozów regionalnych oraz aglomeracyjnych.

"Z perspektywy przewoźników, przewagą zmodernizowanych jednostek nad nowymi jest przede wszystkim bezkompromisowa, wysoka jakość wykonania, która nie odbiega standardem od nowych konstrukcji i odpowiednio niższe nakłady finansowe związane z wdrożeniem składów do eksploatacji – EN57 Feniks między innymi nie wymaga utworzenia nowej, dedykowanej bazy serwisowej. Dodatkowo, jednostki są dostępne praktycznie od ręki. Mogą wyjechać na tory po dostosowaniu do wymogów zamawiającego. Zmodernizowane składy mogą służyć pasażerom jeszcze kolejnych 30 lat" - wskazano w komunikacie. 

H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych prowadzi gruntowną modernizację 20 EZT serii EN57. Pierwszych 10 Feniksów już niedługo będzie gotowych do eksploatacji. Będą wymagały jedynie ewentualnego dostosowania do potrzeb finalnego użytkownika. Prototyp Feniksa przejechał bezawaryjnie ponad 4 tys. km, a jego eksploatacja pomiędzy remontami generalnymi zakłada przebieg na poziomie około 3,5 mln km, podano również.

Polski Tabor Szynowy Sp. z o.o. (dawniej FPW Invest) powstał w lipcu 2011 r. i wchodzi w skład grupy kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Głównym celem funkcjonowania spółki jest przyspieszenie wprowadzania na polski rynek przewozów pasażerskich nowoczesnego taboru. W tym celu powstał projekt uruchomienia spółki taborowej, funkcjonującej w sposób zbliżony do brytyjskiego modelu ROSCO (ang. Rolling Stock Company). Celem współpracy pomiędzy PTS a podmiotem korzystającym z taboru będzie zapewnienie niezakłóconego świadczenia usług przewozowych przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów finansowych i maksymalnym wykorzystaniu taboru zgodnie z jego przeznaczeniem. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. jest jedną z najstarszych firm produkujących tabor kolejowy w Polsce. Z dniem 26 marca 2010 r. 100% udziałów w H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. w Poznaniu przejęła grupa kapitałowa Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), stając się wyłącznym właścicielem spółki.

Czytaj także

 6
  • PKP... IP
    Stare poczciwe "szwedy" ( nazwa od licencji i malowania ?) ;) Gdzieś czytałem ze przedwojenna konstrukcja wielokrotnie modernizowana ;)
    • PO by zamkla ta fabryke IP
      Treść została usunięta

      Czytaj także