Świnoujście wybuduje tunel łączący wyspy Wolin i Uznam. Otrzyma 775 mln zł dofinansowania

Świnoujście wybuduje tunel łączący wyspy Wolin i Uznam. Otrzyma 775 mln zł dofinansowania

Tunel łączący wyspy Wolin i Uznam
Tunel łączący wyspy Wolin i Uznam / Źródło: swinoujscie.pl
Miasto Świnoujście otrzyma 775 mln złotych dofinansowana na budowę stałego połączenia wysp Wolin i Uznam. Koszt całej inwestycji eksperci szacują na niemal 913 mln złotych. Brakujące 137 mln złotych miasto dołoży z własnego budżetu. Przewidywany termin zakończenia budowy tunelu pod Świną to przełom 2021 i 2022 roku.

W czwartek 5 stycznia w Urzędzie Miasta Świnoujście odbyła się konferencja prasowa w sprawie stałego połączenia, na której prezydent poinformował o przyznaniu dofinansowania. – Na stałe połączenie mieszkańcy czekają od dziesiątek lat – przyznał Janusz Żmurkiewicz. – Dziś, mając zapewnienie o dofinansowaniu, rozpoczynamy ostatni etap, czyli wyłonienie wykonawcy i budowę tunelu. Wierzę, że najpóźniej za 5 lat, skończą się wreszcie kłopoty z przeprawą. Zarówno mieszkańcy, jak i goście odwiedzający nasze miasto, będą przejeżdżać tunelem – dodał.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakwalifikowało wniosek Miasta Świnoujście o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną kwotą w wysokości 85 procent szacowanych kosztów inwestycji. Decyzję CUPT o przyznaniu środków unijnych zatwierdzili również Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk oraz Minister Rozwoju i Finansów, Wicepremier Mateusz Morawiecki. Podpis wicepremiera ostatecznie zakończył proces decyzyjny w sprawie przyznania środków na tunel.

– Mogę śmiało powiedzieć, że marszałek Joachim Brudziński jest ojcem chrzestnym stałego połączenia w Świnoujściu. Wspierały nas także inne osoby, którym dziś chciałbym bardzo podziękować. To Pan Minister Andrzej Adamczyk, obecny Dyrektor Generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, jego zastępca Iwona Stępień-Filipczak oraz Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz – mówił prezydent.

Czytaj także

 26
  •  
    Ja też już kilka lat temu słyszałem o tym pomyśle, to bardzo dobrze, że w końcu coś się dzieje w tym temacie. Z pewnością to kosztowna inwestycja, ale tego typu złożone projekty można sprawnie realizować przy pomocy techniki deskowania. Np. firma Doka specjalizująca się w takich rozwiązaniach może zaoferować dla takich prac przy tunelach indywidualny projekt deskowań.
    • Syndyyy IP
      Z tego co wiem to wczesniej były już plany budowy tego tunelu, ale PO blokowało.
      • ryszard1955 IP
        "Podpis wicepremiera ostatecznie zakończył proces decyzyjny w sprawie przyznania środków na tunel" - Kowal konie kuje a żaba nogę podstawia. Kolejny projekt ogłaszany jako sukces i dar (łaska?) rządu. Rząd nie przeznaczył w budżecie centralnym na budowę tunelu ani złotówki tylko łaskawie poparł wniosek o fundusze unijne. Tunel będzie wybudowany wyłącznie za unijne pieniądze i pieniądze gminy Świnoujście.
        • dziecko we mgle IP
          Do pt.Polaka.Ma Pan rację.Przykładem na którym mogło by się oprzeć biuro projektowe tunelu jest istniejący tunel naziemny w  Gorlitz.Dodam że  istniejące tunele w  Szwajcarii z  jednym pasem wywołują uczucie niepokoju.Brak możliwości jakiegokolwiek manewru w  razie "W"Mam przekonanie że projekt który powstanie będzie poddany krytyce środowisk dla  których tunel będzie budowany.
          • traktorzysta17 IP
            Dobra wiadomość. To kluczowy przejazd z Polski w kierunku Niemiec. A tak poza tym - trzeba budować dużą ilość km dróg ekspresowych - 1-pasmowych, 1-jezdniowych ze zwykłymi skrzyżowaniami w postaci ronda 2 pasmowego - zamiast wielkiego wiaduktu. To może kosztować 4 razy mniej za 1 km niż w postaci 2 pasmówek i wielkich 2 poziomowych rozjazdów. Lepiej zbudować teraz 200 km drogi ekspresowej 1-pasmowej (zostawiając z boku zarezerwowany teren na dobudowę 2 jezdni za 5 czy 10 lat, jeśli będzie potrzeba i pieniądze) niż 50 km 2-pasmówek.

            Czytaj także