Pożyczanie pieniędzy to odpowiedzialność obu stron
Artykuł sponsorowany

Pożyczanie pieniędzy to odpowiedzialność obu stron

Fotografia ilustracyjna
Fotografia ilustracyjna Źródło:mat.pras.
Pożyczka, nawet ta na kwotę 500 zł, to zawsze poważna sprawa. Odpowiedzialnością w takim przypadku powinien wykazać się nie tylko pożyczkobiorca, ale przede wszystkim firma udzielająca pożyczek. Ogromna liczba ofert i wciąż rozwijający się sektor pozabankowy powodują, że podjęcie decyzji o wyborze odpowiedniego pożyczkobiorcy nie jest łatwe, a dokonanie jej bez zastanowienia może skończyć się poważnymi problemami finansowymi. Czym więc kierować się wybierając najlepszą pożyczkę dla naszych potrzeb?

Bezmyślne zaciąganie pożyczek, kierowanie się chwilą a nie rozsądkiem i brak odpowiedniej kalkulacji - to najczęstsze przyczyny zadłużeń Polaków, które tylko w ubiegłym roku wynosiły prawie 45 mld zł. Większą część tego długu stanowiły niespłacone pożyczki pozabankowe. To tylko potwierdza, że choć są one szybkie i łatwo dostępne, decyzja o ich zaciągnięciu nie może być pochopna. Słowem kluczowym, jak podkreślają eksperci z Loan Magazine, jest: „odpowiedzialność” i to nie tylko w odniesieniu do osoby, która zaciąga pożyczkę, ale również do firmy, która jej udziela.

Odpowiedzialność jest wielowymiarowa

Jedna nieprzemyślana pożyczka dla pożyczkobiorcy może stać się początkiem spirali długów. Dla firmy z sektora pozabankowego odpowiedzialność jest równoznaczna z budowaniem zaufania i wiarygodnością, a to z kolei przekłada się na stabilną i dobra pozycję na rynku. Dla firmy pożyczkowej odpowiedzialne działanie ma charakter wielowymiarowy. - Odpowiedzialne pożyczanie to złożony temat. To przede wszystkim odpowiedzialność wobec klienta, ale i w odniesieniu do środków powierzonych nam od inwestorów, jak i środków, które powierzamy klientowi. Jest to również odpowiedzialność wobec pracowników w firmie – wyjaśnia Margita Kaczmarek, prezes zarządu Kasomat.pl.

Na odpowiedzialność składa się jednak wiele aspektów, o które zadbać powinna każda aspirująca do grona najlepszych. – Tak naprawdę trudno zdefiniować, co oznacza odpowiedzialne pożyczanie. Dla mnie najważniejszym aspektem we współpracy w firmie pożyczkowej jest odpowiedzialność za portfel klienta, budżet domowy, jego wypłacalność, za możliwość oddania ostatecznie tych pieniędzy bez uszczerbku na własnym budżecie domowym. Taka strategia przyświeca Kasomatowi i w ten sposób realizujemy swoją współpracę wewnątrz firmy, tak budujemy kontakty z inwestorami i klientami – dodaje Kaczmarek. Odpowiedzialność firmy kryje się również w rzetelnej weryfikacji klienta. Udzielenie pożyczki osobie, która ma już na koncie kilka zobowiązań, a przede wszystkim poważne zadłużenie, byłoby skrajną nieodpowiedzialnością. Wciąż jednak działają w Polsce firmy, które nie kierują się tą zasadą.

Świadoma decyzja

Wnioskując o pożyczkę, klient powinien mieć na względzie przede wszystkim zaspokojenie powstałej potrzeby, ale w sposób, na jaki pozwoli jego domowy budżet. Odpowiedzialnością powinien zaś wykazać się poszukując firmy, która nie tylko pomoże mu zrealizować to założenie, ale działa zgodnie z przyjętym w Polsce prawem. Zasady udzielania pożyczek konsumenckich reguluje przede wszystkim ustawa antylichwiarska z marca 2016 r. Określa ona warunki, na jakich firma może udzielić pożyczki, a także maksymalne limity opłat dodatkowych, które najczęściej stanowią o rzeczywistym koszcie pożyczki.

Niestety, bardzo często o naszym wyborze decyduje reklama, a ta choć powinna, nie zawsze zawiera kluczowe dla pożyczkobiorcy informacje. Nawet jeśli trafimy do firmy pożyczkowej zachęceni reklamą w telewizji, nie zapominajmy, by nie dać się zwieść imponującej kwocie pożyczki. Doradca powinien poinformować nas o całkowitym koszcie pożyczki, w tym o rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO), wysokości rat i odsetek, a także prowizji, jaką pobiera firma za udzielenie nam pożyczki. Ustawa ogranicza jej maksymalną wysokość do 25% pożyczanej kwoty. Oprocentowanie również nie może być wzięte z kosmosu, ponieważ podobnie, jak w przypadku kredytów bankowych, jego wysokość nie może być wyższa niż czterokrotność stopy lombardowej określanej przez NBP. W końcu klient musi mieć także świadomość, że przysługuje mu 14 dni na ewentualne odstąpienie od umowy, która powinna zawierać zarówno zasady reklamacji, wcześniejszej spłaty lub jej braku. Chęć poznania tych wszystkich danych to właśnie odpowiedzialność, jaką powinien wykazać się potencjalny pożyczkobiorca.

Z pomocą ekspertów

To jednak nie wszystko, co możemy zrobić w kwestii odpowiedzialnego pożyczania. Naprzeciw naszym potrzebom wychodzą serwisy, które na co dzień zajmują się prześwietlaniem ofert pożyczkowych. Loan Magazine dokładnie analizuje parametry pożyczek, ale i działalność samych firm. Cyklicznie publikuje również rankingi pożyczek, certyfikowanych firm. Na tytuł „Odpowiedzialnego Pożyczkodawcy” zapracowało niewiele z nich, ale klient może mieć pewność, że wybierając jedną z nich nie będzie żałował. Co ważne, o przyznaniu tego certyfikatu decydują również sami klienci. Ich opinie, skargi, ale i pochwały są ważnym elementem procesu przyznawania tytułu „Odpowiedzialnego Pożyczkodawcy”. Eksperci z Loan Magazine analizują sposób obsługi klienta przez dane firmy, w tym również sposób informowania klienta o przysługujących mu prawach.

Analizując oferty firm pożyczkowych, nie zapominajmy również o sprawdzeniach przynależności danej marki do takich organizacji, jak Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych (KPF), Związek Firm Pożyczkowych (ZFP) czy Rejestr Firm Pożyczkowych (RFP), gdzie znajdziemy informacje o tym, czy dana firma pożyczkowa była karana za nieuczciwe praktyki. Odpowiedzialność klienta i pożyczkodawcy zaowocuje przede wszystkim korzystną pożyczką i to dla obu stron.