„Milionowe oszczędności w skali kraju”. Posłanka Nowoczesnej proponuje jedno proste rozwiązanie

„Milionowe oszczędności w skali kraju”. Posłanka Nowoczesnej proponuje jedno proste rozwiązanie

Droga, podwójna ciągła (fot. ilustracyjna)
Droga, podwójna ciągła (fot. ilustracyjna) / Źródło: Fotolia / mikolajn
Elżbieta Stępień, posłanka Nowoczesnej, ma pomysł, jak zaoszczędzić kilka milionów złotych budżetowych pieniędzy. Parlamentarzystka złożyła w tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka.

Przepisy, jakie obecnie obowiązują w Polsce, nakazują stosowanie linii ciągłej podwójnej przy oddzielaniu ruchu pojazdów poruszających się w przeciwnych kierunkach. Natomiast w przypadku pojazdów, które poruszają się w tym samym kierunku, stosowana do oddzielenia ruchu jest linia pojedyncza ciągła.

Jak wskazuje w interpelacji do ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka posłanka Elżbieta Stępień, inne państwa (pada przykład południowych sąsiadów Polski – Czechów), do oddzielenia ruchu pojazdów poruszających się w kierunkach przeciwnych wykorzystują tylko jedną linię. „Polacy poruszający się po czeskich drogach nie mają problemu z interpretacją takiego oznakowania. Jest ono przykładem gospodarności i pozwala na oszczędności w nakładach finansowych na utrzymanie dróg” – stwierdza posłanka Nowoczesnej.

Stępień właśnie oszczędność traktuje jako największą zaletę proponowanego przez nią rozwiązania: wprowadzenie jednej linii zamiast dwóch ma przynieść korzyści gminom, powiatom i instytucjom utrzymywanym z budżetu państwa. „ Zastosowanie takiej metody w kontekście obowiązku odnawiania oznakowania poziomego raz do roku sprawi, że poczynimy milionowe w skali kraju oszczędności, nie pogarszając przy tym bezpieczeństwa ruchu drogowego” – wskazuje.

Posłanka Nowoczesnej w swojej interpelacji stawia też dwa pytania do ministra Adamczyka:

  • Jakie działania zamierza Pan podjąć, by w Polsce – podobnie jak w wielu innych krajach – stosowano jedną linię ciągłą oddzielającą jezdnię również w przypadku separacji ruchu pojazdów poruszających się w ruchu przeciwnym?
  • Czy planowane jest wprowadzenie poprawki do rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.) w celu uproszczenia i obniżenia o 50 proc. kosztów wykonywania oznakowania poziomego na jezdniach dotyczącego linii podwójnej ciągłej?

Interpelacja autorstwa posłanki Nowoczesnej wpłynęła 3 kwietnia tego roku, dlatego też już w najbliższym czasie powinien ustosunkować się do tego pomysłu. Minister ma obowiązek odpowiedzieć na interpelację w ciągu 21 dni (licząc od daty otrzymania interpelacji).

Czytaj także

 15
  • drogowiec IP
    Największe oszczędności da przejście na ruch lewostronny. W pierwszym tygodniu nowy przepis będzie dotyczył tylko ciężarówek. Potem koszty utrzymania dróg zmaleją radykalnie.
    • drogowiec IP
      Aby tanio budowac autostrady w polsce mozna zamiast asfaltu sypac szlake z elektrocieplowni i ugniatac wlacem,macie pojecie jakie to oszczednosci
      • Janusz I IP
        Kurde! Że wcześniej nikt na to nie wpadł! Geniuszka!
        • kierowca IP
          Kiedy ktoś w końcu pójdzie po rozum do głowy i zawnioskują o wyłączenie świateł w pojazdach przez cały rok.Ekolodzy biją na alarm .To jest chory przepis
          • Kolporter IP
            Ja proponuję - jak w kabarecie - na wszystkich drogach wymalować 4 pasy - będą płatne autostrady - od granicy niemieckiej postawić znak - zwężenie jezdni - to w celach informacyjnych - a ile kasy się zbierze na tych płatnych szosach - znaczy autostradach....