6 trendów w Business Intelligence, które zmieniają perspektywę pracy z danymi
Artykuł sponsorowany

6 trendów w Business Intelligence, które zmieniają perspektywę pracy z danymi

Business Intelligence
Business Intelligence
Odkrywanie wiedzy z danych, które gromadzimy, staje się nie tylko modą ale również koniecznością. Świat, w którym żyjemy, od kilku lat przeżywa rewolucję cyfrową, od smartfonów po inteligentne lodówki, od opasek monitorujących aktywność fizyczną czy geolokalizację, po portale internetowe czy wyszukiwarki, zbierające informacje o działaniach każdego z nas. Wydaje się, że nie ma już możliwości abyśmy w życiu osobistym czy podczas pracy zawodowej przestali generować oraz zbierać ogromne ilości informacji. Każdego dnia produkowane jest 2,5 Exabajta danych., Tak wielka ilość miejsca na dysku twardym potrzebna byłaby do zapisania filmu w jakości HD o długości 90 lat!

6 trendów w Business Intelligence zmieniają perspektywę pracy z danymi

Wdrażanie efektywnych strategii biznesowych wymaga dobrego zrozumienia obecnej sytuacji jak i przyczyn takiego stanu rzeczy. By zrozumieć istotę dzisiejszych wyzwań biznesowych w organizacji, czy dynamicznie zmieniające się otoczenie konkurencyjne oraz mieć możliwość proaktywnej reakcji, potrzebujemy szybkiego i skutecznego narzędzia analityki biznesowej, dla którego duże i złożone struktury danych czy mnogość źródeł nie będą ograniczeniem.

Odkrywanie wiedzy z danych, które gromadzimy, staje się nie tylko modą ale również koniecznością. Świat, w którym żyjemy, od kilku lat przeżywa rewolucję cyfrową, od smartfonów po inteligentne lodówki, od opasek monitorujących aktywność fizyczną czy geolokalizację, po portale internetowe czy wyszukiwarki, zbierające informacje o działaniach każdego z nas. Wydaje się, że nie ma już możliwości abyśmy w życiu osobistym czy podczas pracy zawodowej przestali generować oraz zbierać ogromne ilości informacji. Każdego dnia produkowane jest 2,5 Exabajta danych., Tak wielka ilość miejsca na dysku twardym potrzebna byłaby do zapisania filmu w jakości HD o długości 90 lat!

Zbieranie danych stało się naturalne, ilość informacji rośnie wykładniczo, a my potrzebujemy rozwiązań technologicznych, które umożliwią łatwe skalowanie zarówno przestrzeni dyskowych jak i mocy obliczeniowej. Naturalnym krokiem stają się migracje do systemów chmurowych, które oferują wspomnianą skalowalność wraz optymalizację kosztową.

Powyższy trend potwierdzony został w badaniu przeprowadzonym przez IDC (2), które wykazało, że analityka, wirtualizacja usług i produktów znajdzie się w TOP 10 priorytetów technologicznych. Liderem w zestawieniu jest biznesowa analiza danych (BI - Business Intelligence).

Gromadzimy dane, ale co dalej?

Gromadzenie danych, pomimo wspomnianych powyżej problemów, jest dopiero początkiem procesu. Skuteczne działania na dynamicznie zmieniającym się rynku wymagają wiedzy o zachodzących procesach operacyjnych, zasobach finansowych czy działaniach konkurencji. Ilość informacji gwałtownie rośnie. Czy w związku z tym rosną szanse na uzyskanie cennego wglądu w działanie naszego biznesu i skuteczne reagowanie na zagrożenia, jeszcze zanim się pojawią? Odpowiedź na to pytanie staje się coraz bardziej oczywista.

Wraz ze wzrostem wolumenu informacji, a co za tym idzie, rozwojem technologii hurtowni danych, liderzy tego segmentu rozszerzyli portfolio produktowe o narzędzia analityczne. Na rynku narzędzi Business Intelligence ugruntowały swoją pozycję rozwiązanie pochodzące od SAP, IBM, Oracle, SAS czy Microsoft. Narzędzia te były ściśle związane z infrastrukturą bazodanową danego producenta. Integracja wielu źródeł danych była kłopotliwa lub wręcz niemożliwa. Ciężar realizacji analiz biznesowych spoczywał na zasobach działów IT, gdzie zadania tego typu często nie są uznawane za priorytetowe z uwagi na inne cele strategiczne owych departamentów. Jednocześnie kompetencje i uprawnienia działów biznesowych nie pozwalały na samodzielne modelowanie danych oraz budowę raportów z uwagi na konieczność dysponowania umiejętnościami programistycznymi lub teorią budowy baz danych.

Dodatkowym czynnikiem utrudniającym aktywne wykorzystanie informacji płynących ze zgromadzonych danych jest konieczność przełożenia potrzeb biznesowych na wymagania zrozumiałe przez dział IT. Dynamika biznesu oraz potrzeby informacyjne przewyższają niejednokrotnie możliwości „fabryki raportów” do generowania nowych zestawień lub modyfikacji już istniejących. Może to powodować konieczność podejmowania decyzji biznesowych bez możliwości analizy informacji pomimo posiadania odpowiednich danych w organizacji.

Zmiana w podejściu do Business Intelligence

Rola departamentów IT w procesie analityki biznesowej ugruntowała się na dobre w wielu organizacjach. Po pewnym czasie zaczęto identyfikować tę sytuację jako ograniczenie. Przeniesienie twardych kompetencji programistycznych do działów biznesowych, które szybko definiują swoje potrzeby oraz dysponują większymi zasobami osobowymi do realizacji raportów, wydawała się bardzo trudna i czasochłonna.

Pojawiła się potrzeba przedefiniowania procesów analitycznych tak aby zapewnić szybką reakcję na zmieniające się otoczenie biznesowe, a co za tym idzie również dostosowania narzędzi do nowych wymagań.

Rozbudowane systemy proponowane przez tuzów rynku zarządzania danymi nie były w stanie szybko ewoluować i adresować nowych potrzeb. Niszę tą zauważył i zagospodarował nowy gracz na rynku Business Intelligence, niezwiązany z żadnym rozwiązaniem bazodanowym - Tableau Software.

Tableau zaproponowało odmienną filozofię pracy z danymi, oferując narzędzie skierowane do biznesu, eliminujące konieczność angażowania zasobów IT w proces analityczny. Rozwiązanie okazało się strzałem w dziesiątkę definiując, na kolejne lata, nowy kierunek rozwoju branży Business Intelligence.

Opisaną zmianę trendu doskonale obrazuje analiza corocznych Raportów Gartnera dla narzędzi analitycznych. Od 5 lat Tableau uznawane jest za lidera rynku (3). Jeżeli przyjrzymy się zmianom jakie dokonały się w latach 2013-2015 zauważymy nagłe przemodelowanie potrzeb i podejścia do analizy biznesowej.

Rynek postawił na narzędzia zwinne, pozwalające na szybką, efektywną pracę bez względu na obszar biznesowy, przy minimalnych wymaganiach technologicznych ale bez kompromisów dotyczących wydajności czy formy źródeł danych.

Nowe narzędzia zaczęły być dostępne również dla mniejszych organizacji, dla których rozwiązania klasy Enterprise były nieosiągalne. Zainteresowały się nimi także firmy, które do tej pory nie identyfikowały potrzeby posiadania elastycznego narzędzia do raportowania.
Wiele organizacji opiera swoje decyzje o dane składowane w arkuszach kalkulacyjnych oraz niewielkich bazach danych. Korzysta z różnych, niekompatybilnych systemów dedykowanych poszczególnym obszarom działalności organizacji. Wreszcie wykorzystuje aplikacje webowe do zarządzania projektami, relacjami z klientem czy administrowania flotą samochodową. Dlaczego nie wykorzystać wszystkich tych danych jednocześnie?

Tutaj przychodzi nam z pomocą Tableau.

Jak Tableau może zmienić Twoje postrzeganie biznesu?

Tableau to nowatorskie narzędzie Business Intelligence (wersję trial możesz pobrać za darmo klikając tutaj: Pobierz Tableau), które pomaga zrozumieć historię, która stoi za Twoimi danymi. W jasny, przystępny sposób pozwoli przygotować raporty zgodne z zasadami wizualizacji danych bez konieczności żmudnego projektowania czy zaawansowanego kalkulowania KPI. Tableau swoją intuicyjnością oraz zdolnością do szybkiej egzekucji potrzeb analitycznych jest idealnym narzędziem do pracy ad-hoc nawet w trakcie spotkań biznesowych. Wprawny operator może poszukiwać odpowiedzi na pojawiające się pytania do danych w czasie rzeczywistym. Taka funkcjonalność jest trudna do uzyskania nawet w bardzo elastycznych tabelach przestawnych, dodatkowo ustępujących Tableau czytelnością i atrakcyjnością wizualną.

Podczas realizacji wielu wdrożeń oraz budowy systemów raportowych opartych o platformę Tableau zidentyfikowałem 6 najważniejszych obszarów, które zmieniają perspektywę pracy z danymi:

#1. Szybkie przygotowanie danych - nawet z wielu różnych źródeł

Hurtownie danych nie wymagają czyszczenia, jednak zdarza się, że biznes potrzebuje innej perspektywy niż ta oprogramowana w widokach czy tabelach. Wzbogacenie danych z hurtowni o dodatkowe informacje z pliku płaskiego czy portalu internetowego często może okazać się kluczowe. Mnogość arkuszy kalkulacyjnych w jeszcze większej ilości formatów i struktur może wymagać żmudnej kompilacji, za pomocą kreatorów czy języka DAX lub VBA, jeszcze przed rozpoczęciem realnej analizy. Tableau automatyzuje ten proces, umożliwiając podłączenie dowolnych źródeł danych jednocześnie oraz zbudowanie pomiędzy nimi relacji. Nie stanowi problemu zbudowanie modelu danych z głównej hurtowni, systemu księgowego, plików csv oraz portalu webowego.

Tableau zbuduje model danych i przejmie proces aktualizacji abyś miał czas na efektywną analizę danych.

#2. Wizualizacja

Tabele przestawne czy raporty budowane w arkuszach kalkulacyjnych nie są optymalnym sposobem prezentowania danych. Nasz mózg przetwarza informacje w formie wizualnej znacznie szybciej. Dodatkowo takie elementy są lepiej zapamiętywane. W rzeczywistości 90% bodźców przekazuje do mózgu zmysł wzroku. Obrazy są przetwarzane o 60000 razy szybciej niż tekst.

Zatem wizualizacja danych to nie tylko marketing, ale i skuteczność przekazu. Wizualizacje mogą również poprawić atrakcyjność Twoich prezentacji, raportów czy spotkań biznesowych.

#3. Kooperacja i dostęp do informacji

Wiesz jak ważne są aktualne dane oraz nieograniczony dostęp do nich. Chcesz aby raz zbudowany raport nie wymagał Twojej interwencji przy każdorazowym odświeżaniu, czy konieczności publikacji. Tableau ułatwia dzielenie się raportami lub modelami surowych danych ze współpracownikami. Aplikacje dedykowane tabletom i telefonom komórkowym sprawiają, że w każdym momencie będziesz miał dostęp do najnowszych informacji.

#4. Odciążenie działu IT, uproszczenie procesu i oszczędność czasu

Dział informatyczny nie powinien poświęcać czasu na tworzenie raportów biznesowych. Pozwól działowi IT wykorzystywać zasoby do innych celów. Takie podejście oszczędza czas spędzony na definiowaniu potrzeb, uzgadnianiu wymagań i realizacji ewentualnych poprawek wynikających z niezrozumienia lub zmieniających się dynamicznie potrzeb.
Znacznie łatwiejsze i szybsze jest projektowanie i realizowanie raportów przez zespoły sprzedażowe, marketingowe czy finansowe gdzie każdy użytkownik może wykorzystywać samodzielnie wiele źródeł danych, a dodatkowo zyskuje możliwość dzielenia się nimi oraz surowymi danymi ze współpracownikami.

#5. Podejmowanie lepszych decyzji

Trudno podejmować trafne decyzje biznesowe jeżeli 80% czasu pracy z danymi to ich przetwarzanie! Arkusze kalkulacyjne są niesamowitymi narzędziami, jednak ich nieograniczone możliwości są również ich ogromną wadą. Czy często zdarza Ci się przygotować raport w postaci tabeli przestawnej tylko po to aby przesłać go dalej bo nie starczyło już czasu aby zastanowić się jakie niesie ze sobą informacje? Jak dużo czasu poświęcasz podczas spotkań aby ustalić, który uczestnik ma aktualne dane?

Tableau umożliwia zautomatyzowanie procesu dając nam czas na wielowymiarową analizę danych w przystępnej formie, bez konieczności nabywanie nowych umiejętności technicznych. Tableau składuje raporty oraz surowe dane tak aby były łatwo dostępne z każdego miejsca i dla każdego, uprawnionego pracownika. Może się stać jedynym, wiarygodnym repozytorium prawdy.

#6. Opowiadanie historii

Dane zawsze przedstawiają jakąś historię, którą możemy opowiedzieć. Tableau jest jednym z najlepszych i najprostszych sposobów analizy surowych danych i prezentacji, w sposób który opowie ich historię. Mamy możliwość wizualizacji danych punkt po punkcie prowadząc odbiorców od znalezionych anomalii czy tendencji poprzez analizę przyczyn ich powstania aż po wnioski.
Możliwości wizualizacji danych dostępne w Tableau dają możliwość opowiadania historii w unikalny, interaktywny sposób. Niezależnie od tego czy chcesz prezentować dane na mapach, prezentujesz analizę kohortową czy segmentację klientów Tableau zawsze pozwoli Ci na wybór ciekawych form wizualnych.

Tableau to niesamowite narzędzie Business Intelligence, dzięki któremu wizualizacja danych jest łatwa i dostępna bez względu na branżę, czy obszar w którym pracujesz. Efektywna i efektowna wizualizacja może zmienić postrzeganie danych w Twojej organizacji poczynając od najwyższego szczebla zarządzania po siły sprzedaży. Tableau sprawi, że analiza danych stanie się przygodą i zabawą w odkrywanie danych niezakłóconą przez ograniczenia technologiczne czy kompetencyjne.


Piotr Adamczyk

Piotr Adamczyk - (Senior BI Consultant | Astrafox) - doświadczony analityk, pasjonat wizualizacji i prezentacji danych. Pracuje w zespole, który wspiera Klientów na wszystkich etapach pracy z danymi, takich jak: projektowanie struktur danych, przygotowanie danych, KPI, wizualizacje, szkolenia, warsztaty konsultacje. 

Doświadczenie biznesowe zdobywał w Bosch Group oraz Danone Waters pracując jako analityk w obszarze SCH, Sprzedaży i Trade Marketingu oraz jako Demand Planner. 

Przypisy:

http://www.northeastern.edu/levelblog/2016/05/13/how-much-data-produced-every-day/

http://businessjournal.pl/10-prognoz-idc-czeka-nas-obszarze-technologii/

https://www.tableau.com/resource/2017-gartner-magic-quadrant

https://clinthuijbers.files.wordpress.com/2015/02/magic-quadrant-for-business-intelligence-and-analytics-platforms-2015-comparison.png

Źródło: astrafox.pl