Zamiast szpili wbitej w PiS, strzał w stopę. Szkolny błąd w obliczeniach głównego ekonomisty PO

Zamiast szpili wbitej w PiS, strzał w stopę. Szkolny błąd w obliczeniach głównego ekonomisty PO

Andrzej Rzońca
Andrzej Rzońca / Źródło: Wikimedia Commons / By Platforma Obywatelska RP [CC BY-SA 2.0]
Główny ekonomista Platformy Obywatelskiej doktor nauk ekonomicznych Andrzej Rzońca zaliczył – nieprawdopodobną jak na zakres swoich kompetencji – wpadkę. Niepoprawne wyliczenia wytknął mu jeden z dziennikarzy i pomógł rozwikłać proste matematyczne zadanie.

Andrzej Rzońca, który pracuje w Szkole Głównej Handlowej, w przeszłości członek Rady Polityki Pieniężnej (2010-2016), a obecnie główny ekonomista Platformy Obywatelskiej odpowiedzialny za program gospodarczy tej partii, napisał na Twitterze o ostatnich danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. Chodziło o informację GUS dotyczącą dzieci żyjących w skrajnej biedzie. Rzońca zarzucił Prawu i Sprawiedliwości, że manipuluje przekazem w tej sprawie. „Według GUS w 2016 roku 6 proc. dzieci żyło w skrajnej biedzie, choć według PiS zmniejszyła się ona o 94 proc. W 2015 wszyscy byli skrajnie biedni?” – napisał na Twitterze Rzońca.

Problem w tym, że główny ekonomista PO popełnił szkolny błąd. Zsumował procenty (6 proc.) z punktami procentowymi (94 proc.). Wytknął mu to dziennikarz „Faktu” Mikołaj Wójcik, a także inni internauci. Rzońca jednak zamiast wycofać się, dalej bronił swoich wyliczeń.

„6%/(100%-94%)*100%=100% Wierzę, że jest Panu choć trochę wstyd (i nie z tego powodu, że to Pan się pomylił)” – odpisał Rzońca jednemu z internautów.

„Niestety panie profesorze. Jeśli coś wynosi dzisiaj 6 proc. a spadło o 94 proc. to nie wynosiło 100 procent. Myli Pan procenty z pkt. proc.”, „11,9 proc. dzieci było w skrajnym ubóstwie. Po 500+ jest 0,7 proc. To spadek o 11,2 pkt. proc. i zarazem o 94 proc. Skąd Pana wyliczenia?” – pisał Mikołaj Wójcik z „Faktu”.

Z pomocą – i rozwiązaniem – pospieszył również Marcin Tujdowski, analityk, pracownik Instytutu Zachodniego, który udostępnił zrzut ekranu z kalkulatora, z dopiskiem: „Pomoc naukowa dla wzrokowców, może pomoże”.

Czytaj także

 9
  •  
    To są zupełnie nieistotne i nikłe błędy.Najważniejsze jest to ,że Beata Sz. na program 500+ zachachmęciła miliardy złotych z licencji LTE,za które miał być bezpłatny,mobilny,szerokopasmowy internet dla wszystkich Polaków-bezpłatne wi-fi na terenie całej Polski.Potem Beata Sz. drugi raz zachachmęciła miliardy złotych ,za które miały być kupione helikoptery dla polskiego wojska.Tak więc z powodu 500+ Polacy nie mają darmowego internetu,a wojsko polskie nie ma helikopterów.To jest najistotniejsze.
    •  
      Kompromitują to się wszyscy którzy kolportują ten niby szkolny błąd.
      Autor artykułu to niestety nieuk matematyczny i do tego ignorant.
      Problem jest taki, że Rzońca twierdzi (za GUS) że obecnie ten wskaźnik wynosi 6%, a PiS twierdzi że wynosi 0.7% (za jakimiś tam innymi badaniami).
      PiS liczy spadek 94% z wartością finalną 0.7% a Rzońca mówi o wartości finalnej 6%. i dla wartości 6% faktycznie wychodzi 100% i jest to bez sensu.

      Nie powielajcie jakichś głupich treści tylko dlatego że wniosek (głupie PO) swam się zgadza.
      • A jakie dane wejściowe są prawidłowe?
        r2015=a
        r2016=0,06a
        6%=6%, to 100%=100% a=100%

        Jeśli natomiast:
        r2015=11,9%
        r2016=11,9%x6% to r2016=0,7%
        • Główny ekonomista Platformy Obywatelskiej doktor nauk ekonomicznych Andrzej Rzońca, pokazał że ma w sobie coś z narowistego konia: upartość, zuchwałość, bezczelność. A jeszcze dodać nieomylność i żadnej samokrytyki, to należy tego Pana doktora nauk ekonomicznych, trzymać z daleka od  finansów państwa polskiego.
          • Rżońca się oderwał od świń pasania.

            Czytaj także