Tauron przerabia dwutlenek węgla w gaz do samochodów

Tauron przerabia dwutlenek węgla w gaz do samochodów

Na gazie z instalacji Tauronu jeździ już jeden z firmowych samochodów
Na gazie z instalacji Tauronu jeździ już jeden z firmowych samochodów
To może być duża zmiana w energetyce. Tauron uruchomił - na razie eksperymentalną - instalację przekształcającą dwutlenek węgla, wychwyconego z bloków energetycznych, w syntetyczny gaz ziemny do napędzania samochodów (SNG)Działa ona w elektrowni w Łaziskach.

Metan powstaje w wyniku reakcji CO2 (który jest wychwytywany z instalacji) z wodorem pochodzącym z elektrolizy wody. Proces ten może być zasilany z samej elektrowni bądź nadwyżką taniej energii wytworzonej np. ze źródeł odnawialnych w tzw. dolinach obciążeń (przy zmniejszonym zapotrzebowaniu, np. nocą). Produktem ubocznym procesu jest tlen.

- Od dawna w centrum naszego zainteresowania są prace badawczo-rozwojowe mające na celu opracowanie technologii gospodarczego wykorzystania CO2, szczególnie te, które w przypadku komercjalizacji przedsięwzięcia pozwolą na zagospodarowanie znacznych jego ilości – podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes Tauronu.

- Pilotażowa instalacja CO2-SNG ma na celu przetestowanie, w warunkach rzeczywistych, reaktora metanizacji oraz kompleksowej instalacji do wytwarzania metanu z CO2 i wodoru. Testowana jest jej sprawność przetwarzania i elastyczność pracy oraz dostosowanie do magazynowania nadwyżek energii w postaci syntetycznego metanu. Projekt wiąże zatem dwa trendy – ograniczenie emisji CO2 z elektrowni i zapewnienie wielkoskalowej akumulacji energii, poprzez produkcję paliw gazowych w okresach, kiedy energia jest tania. Prezentowana instalacja jest efektem wcześniejszych działań i osiągnięć Grupy TAURON w obszarze badawczo-rozwojowym w zakresie wychwytu CO2 – wyjaśnia Jarosław Broda, wiceprezes Tauronu.

Metan spalany w tłokowych silnikach spalinowych charakteryzuje się najmniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery spośród wszystkich rodzajów paliw wykorzystywanych do tego celu. Stąd w wielu miastach tabor autobusowy komunikacji miejskiej, oparty o klasyczne silniki dieslowskie na olej napędowy, wymieniany jest na pojazdy dostosowane do zasilania sprężonym metanem.

Pilotażowa instalacja CO2-SNG została zaprojektowana i zbudowana w Elektrowni Łaziska w ramach projektu realizowanego przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest Tauron Wytwarzanie. Projekt jest dofinansowany ze środków KIC InnoEnergy.