Ile wydają na święta Polacy, a ile inne narody? Nowe badanie Ferratum
Artykuł sponsorowany

Ile wydają na święta Polacy, a ile inne narody? Nowe badanie Ferratum

Świąteczne zakupy
Świąteczne zakupy Źródło: Materiały prasowe
Dzięki nowej edycji Świątecznego Barometru Ferratum 2018 ™ możemy dowiedzieć się, ile pieniędzy przeznaczą Polacy na tegoroczne święta i jak wypadamy pod tym względem na tle innych narodów. W raporcie tym znajdziemy jednak dużo więcej ciekawych danych.

Jeśli mielibyśmy zapytać, z czym kojarzą się święta, zapewne większość odpowiedzi skupiłaby się na możliwości spędzenia tego czasu z rodziną i bliskimi. Potwierdzają to badania Ferratum Group, gdzie 69% respondentów odpowiedziało właśnie w ten sposób. Co ciekawe, do najczęściej wymienianych postanowień noworocznych należy właśnie chęć spędzania więcej czasu z rodziną. Aby jednak można było zasiąść do świątecznego stołu, najpierw trzeba często ponieść niemałe koszty finansowe.

Polacy z umiarkowanym budżetem świątecznym

Świąteczny Barometr Ferratum 2018 ™ pokazuje, że Polacy nie należą do bardzo rozrzutnych narodów. Na tegoroczne święta chcemy przeznaczyć nie więcej niż 20% naszego miesięcznego dochodu. Daleko nam pod tym względem do najbardziej rozrzutnych Meksykanów (48% budżetu gospodarstwa domowego zostanie wydane na Boże Narodzenie) i Brazylijczyków (38%). Najbardziej powściągliwi w wydatkach świątecznych są jednak Niemcy oraz Holendrzy (10%), a także Finowie (11%) i Duńczycy (13%). Przy okazji warto dodać, że 21% badanych przez Ferratum Group zamierza zwiększyć wydatki świąteczne w tym roku w stosunku do ubiegłorocznych, natomiast 43% badanych chce je pozostawić na niezmienionym poziomie.

Oszczędności sfinansują święta

Grupa Ferratum sprawdziła także, w jaki sposób konsumenci w różnych krajach zamierzają sfinansować wydatki świąteczne. Okazało się, że 52% respondentów chce wykorzystać na ten cel oszczędności, 23% badanych częściowo skorzysta ze wsparcia szybką pożyczką Ferratum, a 13% ankietowanych użyje karty kredytowej. Jednocześnie 26% badanych jest przekonanych, że w mniej niż pół roku wrócą do równowagi finansowej po świątecznych wydatkach, natomiast 21% respondentów twierdzi, że zajmie im to co najmniej trzy miesiące. Jednak 16% ankietowanych podchodzi do tej kwestii dość pesymistycznie i jest przekonanych, że wyjście ze świątecznych długów zabierze im więcej niż sześć miesięcy.

Preferencje finansowania świątecznych wydatków

Nie wszyscy kupują online

W erze coraz powszechniejszego wykorzystywania internetu może się wydawać, że to najwygodniejszy kanał świątecznych zakupów, ale okazuje się, że z tym jest różnie. Raport Ferratum Group pokazuje, że tylko 19% zakupów Polacy dokonują online. Daleko nam pod tym względem do liderów – Brytyjczyków i Niemców (37% zakupów). Najmniej zakupów świątecznych przez internet dokonują obywatele Łotwy (14%), Chorwacji (15%) oraz Estonii i Meksyku (16%).

W czasie świątecznych zakupów najczęściej kupowane są zimowa odzież i moda (16%), zabawki i gry (10%), słodycze (9%), a do tego finansowane są aktywności indywidualne lub rodzinne (8%).

Karta i usługi bankowości mobilnej

Świąteczny Barometr Ferratum 2018 ™ pokazuje także, w jakim stopniu jest wykorzystywana karta płatnicza przez konsumentów z różnych państw w czasie świątecznych podróży. W ten sposób płacą najczęściej Skandynawowie – Norwegowie (69% płatności) i Szwedzi (68%). Polacy płacą kartą w przypadku 40% transakcji. Najrzadziej wykorzystują ten sposób płatności Łotysze (34%) i Brazylijczycy (36%). Jeśli natomiast chodzi o korzystanie z usług bankowości internetowej w czasie świąt Bożego Narodzenia, liderami są Australijczycy (90%), a za nimi plasują się Szwedzi (89%). W przypadku Polaków ten odsetek wynosi 60%. Natomiast najrzadziej korzystają z bankowości internetowej Bułgarzy (48%).

Płatności kartą

W jaki sposób przeprowadzono Świąteczny Barometr Ferratum Group 2018 ™?

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety internetowej, wśród aktywnych klientów Grupy Ferratum Bank w 19 krajach w całej Europie i w krajach Wspólnoty Narodów. Kwestionariusz ankiety był zestandaryzowany pod każdą badaną lokalizację. Dochody klientów zostały wyrażone w walucie lokalnej, a względne wydatki wakacyjne podane są jako odsetek przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego rodziny dla danego kraju. Dochód rozporządzalny został wyrażony dla każdego kraju, w oparciu o dane The World Bank za 2014 rok, dotyczące parytetu siły nabywczej na osobę.

W badaniu wzięło udział ponad 23 000 gospodarstw domowych, wśród osób w wieku 18- 61 lat. 57% wszystkich respondentów stanowiły kobiety. Średni dochód rozporządzalny gospodarstwa domowego wahał się od 866 do 3861 euro. Średnia liczba osób w gospodarstwie domowym wynosiła 2,9 osoby.

Oprócz pytań dotyczących wskaźników demograficznych respondenci zostali zapytani o swój jednorazowy miesięczny dochód netto, kwotę planowanych wydatków na Święta Bożego Narodzenia oraz o to, czy podczas podróży świątecznych będą korzystać z usług Airbnb lub bankowości internetowej.

W badaniu wykorzystano walutę każdego kraju. Odpowiedzi zostały wyrównane, aby odzwierciedlić odpowiednią siłę nabywczą każdego kraju. Wszyscy ankietowani byli anonimowi.

O Ferratum Group

Ferratum Group jest obecnie największą międzynarodową firmą, która oferuje pożyczki za pośrednictwem internetu oraz telefonów komórkowych. W jej ofercie są także małe pożyczki dla przedsiębiorstw. Ferratum Group działa na rynku od 2005 roku, a jej główna siedziba znajduje się w Helsinkach w Finlandii. Obecnie firma działa w 25 krajach w Europie, Afryce, Ameryce Północnej i Południowej oraz w regionie Azji-Pacyfiku. Ferratum Group obsługuje ponad 2 mln klientów na całym świecie i zarządza ponad 300 zespołami specjalistów.

Ferratum Group należy do liderów technologii na rynku usług finansowych i ma duży udział w rewolucji bankowości internetowej. Koncern jest właścicielem banku internetowego, który rozpoczął działalność w 2016 roku – to nowoczesna platforma udostępniająca usługi bankowe i cyfrowe płatności. Wszystko to przy użyciu tylko jednej aplikacji. Z tej usługi można korzystać w pięciu europejskich krajach. O ogromnym potencjale Ferratum świadczą także liczby – prawie 2 mln aktywnych klientów i osób, które mają otwarty rachunek, a także klienci, którym w przeszłości udzielano pożyczek (stan na 31 grudnia 2017 roku). Ponad 780 tys. z tych klientów miało otwarty rachunek bankowości internetowej lub mają aktywną pożyczkę.

Ferratum to także duża grupa kapitałowa, której akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych we Frankfurcie (rynek Prime Standard). Więcej informacji o Ferratum Group można uzyskać na stronie internetowej ferratumgroup.com.

Źródło: Visibility