Jak zarabia się na asfalcie? Polski produkt podbija świat

Jak zarabia się na asfalcie? Polski produkt podbija świat

Droga
Droga Źródło: FreeImages.com / Grace Yang
W 2018 roku asfalt z segmentu asfaltowego Grupy ORLEN trafił do 44 krajów na pięciu kontynentach. To potężny biznes, a polski produkt jest niezwykle ceniony na całym świecie.

ORLEN Asfalt został uhonorowany tytułem Orła „Wprost” 2019 Województwa Mazowieckiego za rekordową sprzedaż asfaltów w roku 2018. Segment asfaltowy Grupy ORLEN w minionym roku zanotował historyczny wynik sprzedaży, sięgający blisko 1,5 mln ton, co oznacza 3-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku.

Wręczenie nagród odbyło się 20 maja w Sali Notowań Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.

O specyfice branży, sprzedaży zagranicznej i wprowadzaniu innowacyjnych produktów w praktyce rozmawialiśmy więc z Markiem Pietrzakiem, Prezesem Zarządu ORLEN Asfalt.

Podobno polski asfalt cieszy się dużym zainteresowaniem nawet poza Europą, a z jego wykorzystaniem budowane są drogi na przykład w Ugandzie czy Etiopii?

Są jeszcze bardziej egzotyczne miejsca, gdzie trafia nasz asfalt. Na przykład Aruba czy Mauritius. Jednak najdalszym miejscem docelowym zastosowania asfaltu wyprodukowanego w Grupie ORLEN są Wyspy Samoa, oddalone od Polski w linii prostej o ponad 15,5 tys. kilometrów.

Opłaca się ściągać asfalt z drugiego końca świata?

Na początku należy sobie uświadomić, że nie każdy kraj może produkować asfalt. Bardzo ważną rolę odgrywa również cena. Docieramy z naszym produktem do odbiorców finalnych oraz dużych pośredników. Głównie poprzez tych drugich nasze produkty są obecne już w 44 krajach świata. Głównymi rynkami, jeśli chodzi o eksport są nasi sąsiedzi – Ukraina i Czechy, choć oczywiście jesteśmy obecni na większości rynków Unii Europejskiej.

Z jednej strony Państwa asfalt trafia do Skandynawii, z drugiej do Afryki. Przecież zupełnie inaczej buduje się drogi w tak różnych klimatach.

Dlatego w naszej ofercie mamy asfalty zarówno dedykowane chłodniejszym klimatom, jak i takie, które będą sprawdzały się w ciepłych krajach. Choć akurat kraje Skandynawii czy Afryki nie są wcale najtrudniejsze jeśli chodzi o budowę dróg asfaltowych. Wyzwaniem są państwa, takie jak Polska, gdzie klimat jest niezwykle zmienny, a tym samym niezbyt korzystny dla nawierzchni drogowych. Drogi narażone są zarówno na bardzo niskie temperatury w zimę, jak i wysokie w lecie, a ponadto natężenie ruchu w Polsce cały czas rośnie. Jak powszechnie wiadomo, asfalt jest tylko jednym ze składników mieszanki mineralno-asfaltowej, z której układa się warstwy drogi. Nam zależy na tym, aby w zakresie asfaltów dawać inwestorom i wykonawcom jak najszersze możliwości wyboru, a przez to wpływać na jakość nawierzchni drogowych.

Całość dostępna jest w 22/2019 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.