Logistyczne centrum Europy
Artykuł sponsorowany

Logistyczne centrum Europy

Debata na Kongresie 590
Debata na Kongresie 590 Źródło: Materiały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny, modernizacje linii kolejowych w ramach Krajowego Programu Kolejowego czy współpraca transgraniczna – to działania, które mają sprawić, by Polska stała się znaczącym europejskim hubem komunikacyjnym.

– „Z raportu Pricewaterhouse Coopers wynika, że w samych Niemczech jest 170 terminali, my mamy ich w tej chwili 38, licząc z portowymi, ale ten segment ma ogromy potencjał. Jego udział powinien ciągle rosnąć do poziomu 40 proc. ładunków przewożonych transportem kolejowym” – uważa Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

– „Wspólnie z PKP S.A. prowadzimy projekt rozwoju sieci terminali. Chcemy stworzyć jednorodną, kompleksową ofertę dla klienta – dodaje Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo i tłumaczy, że ten proces już się w spółce rozpoczął od porządkowania własnego podwórka. – Terminale kontenerowe są w różnych naszych spółkach, pierwszy etap polega na ich integracji. Pozwoli to na stworzenie przewidywalnej oferty usługi terminalowej, wprowadzenie jednolitego systemu zarządzania i systemu informatycznego” – mówi.

Kongres 590

Dodatkowo PKP Cargo inwestuje w rozbudowę terminali, przykładem mogą być Małaszewicze, które w swoim założeniu mają stać się dla Wschodu bramą do Europy. – Mamy ambicję stworzyć z niego taki centralny port kontenerowy w Europie Wschodniej, który będzie łączył interesy dwóch głównych szlaków komunikacyjnych: Jedwabnego Szlaku, gdzie w tej chwili głównym beneficjentem są huby niemieckie oraz obszar Trójmorza, czyli komunikację północ- południe – zapowiada Witold Bawor.

– „Nie wolno zapominać o szerokim torze dużych możliwości – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS”. – Mówiąc o inwestycjach to realizujemy je głównie w kierunku potrzeb planowanych przewozów towarowych. A Mirosław Antonowicz dodaje, że toczą się rozmowy o przedłużeniu linii szerokotorowej do Gliwic lub Kędzierzyna Koźla.

Trwają także prace związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. – „Wpisują się one w modernizację infrastruktury kolejowej, którą w tej chwili realizujemy. CPK to jest ponad 1 600 km nowych linii, ok 3,5 tys., zmodernizowanych. W tej perspektywie zmodernizujemy ok. 9 tyś. km torów” – wylicza Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, spółki która m.in. realizuje inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach którego prowadzone są największe w historii prace na sieci kolejowej. – „Działalność inwestycyjna poprawi nie tylko stan techniczny infrastruktury, ale wpłynie również na poprawę komfortu podróży, bezpieczeństwo i jakość przewozów” – dodaje.

Debata PKP S.A.

Jakość i efektywność poprawić mają także inwestycje w nowy tabor. – „Trwa największy w historii PKP Cargo przetarg na platformy kontenerowe. Pierwsze wagony prawdopodobnie pojawią się już pod koniec tego roku. Następne w ciągu dwóch lat. To będzie 1200 platform” – zapowiada Witold Bawor i dodaje, że trwa także kolejny przetarg na ok. 200 platform. – „W ciągu trzech lat PKP Cargo wzbogaci się o prawie 1400 platform kontenerowych. Będą to najnowocześniejsze i najefektywniejsze platformy, jakie w tej chwili funkcjonują w Europie” – tłumaczy.

– „Kiedyś często padało hasło „Tiry na tory”, teraz podejmujemy konkretne, realne działania, żeby tak było” – podsumowuje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i precyzuje, że ambicją nie jest tylko transport towarów, ale kompleksowa usługa logistyczna. – „Chcemy poprowadzimy ładunek klienta od drzwi do drzwi”.

Źródło: PKP S.A.