Produkty finansowe w Polsce – które lubimy najbardziej?
Materiał partnera

Produkty finansowe w Polsce – które lubimy najbardziej?

Produkty finansowe
Produkty finansowe / Źródło: Materiały prasowe
Do produktów finansowych można zaliczyć wszystko to, co jest związane z pieniędzmi i jest oferowane na rynku finansowym. Z jednej strony będą to więc produkty pożyczkowe i kredytowe, a z drugiej – produkty bankowe, oszczędnościowe, inwestycyjne i emerytalne. Sprawdzamy, które produkty Polacy preferują najbardziej.

Z badania przeprowadzonego przez Kantar Public na zlecenie Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji (UOKiK) wynika, że nadal znajomość produktów finansowych wśród Polaków nie jest zbyt wysoka, szczególnie gdy chodzi o bardziej skomplikowane rozwiązania. Najbardziej znany produkt finansowy, którego zasady działania są dobrze rozumiane, to konto oszczędnościowo-rozliczeniowe – na ROR wskazuje 93% Polaków. Na drugim miejscu jest konto oszczędnościowe (88%), a na trzecim – polisa ubezpieczeniowa na życie. Im większy stopień złożoności produktu finansowego, tym mniejsza jego znajomość wśród naszych rodaków. Na przykład o funduszach inwestycyjnych słyszało 40% Polaków, ale ich zasadę działania rozumie tylko co czwarty ankietowany przez Kantar Public. Co ciekawe, zakup jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego jest uważany za bardziej ryzykowny niż inwestowanie na rynku walutowym Forex.

Rozpoznawalność danego produktu finansowego i rozumienie mechanizmów jego działania nie jest jednak równoznaczne z tym, że Polacy lubią dany produkt i z niego korzystają. Można jednak wyróżnić kilka produktów finansowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem.

Kredyty mieszkaniowe

Bez wątpienia jednym z najpopularniejszych jest w Polsce kredyt mieszkaniowy na zakup własnego „M”. Z danych BIK wynika, że w 2018 roku kredyty mieszkaniowe stanowiły 69% wszystkich udzielonych w tym okresie kredytów i pożyczek. W 2018 roku Polacy pożyczyli na zakup mieszkania 432,1 mld zł. W 2019 roku ogromne zainteresowanie kredytami mieszkaniowymi wcale nie zmalało, wręcz przeciwnie. W raporcie przygotowanym dla Związku Banków Polskich można przeczytać, że poziom akcji kredytowej w II kwartale 2019 roku był najwyższy od 42 kwartałów, a wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych wyniosła w tym kwartale 16,5 mld zł. Dla wielu Polaków taki kredyt to jedyna możliwość na sfinansowanie zakupu własnego mieszkania.

Pożyczki pozabankowe

Dużym zainteresowaniem Polaków cieszą się także pożyczki pozabankowe. W 2018 roku z oferty firm pożyczkowych skorzystało 571 tys. Polaków, pożyczając łącznie 5,2 mld zł, jak wynika z danych BIK. Należy dodać, że 67% pożyczek do 2 tys. zł zaciąganych było na rynku pozabankowym, podobnie jak ponad 57% pożyczek do 4 tys. zł. Wyraźnie zauważalny był także wzrost pożyczek pozabankowych w segmencie zobowiązań na 10 tys. zł i więcej (42,7%). O ile jeszcze w 2016 roku statystyczny Polak pożyczał od firm pożyczkowych średnio 4 tys. zł, o tyle w 2018 roku było to już 9,1 tys. zł. Wszystko dlatego, że coraz więcej osób zaciąga na rynku pozabankowym szybką pożyczkę na raty przez Internet.

– Polacy chcą coraz częściej pożyczać pieniądze szybko i wygodnie, a do tego szukają wysokich kwot. Stąd właśnie rosnąca popularność pożyczek na raty przez Internet, które są podobne do kredytów gotówkowych, ale są zdecydowanie łatwiej dostępne – zauważa ekspert www.aasapolska.pl. – Zaciągnięcie pożyczki ratalnej nie wymaga wychodzenia z domu, wszystkie formalności można załatwić online. Często wystarcza dowód osobisty, żeby pożyczyć pieniądze. Wygoda i łatwa dostępność takich pożyczek zachęcają Polaków do korzystania z oferty rynku pozabankowego.

Karty płatnicze

66% Polaków za zakupy najczęściej płaci kartą, a gotówki używa do tego zaledwie 20% z nas, jak wynika z badania pracowni Pollster przeprowadzonego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości. Właśnie karty płatnicze to kolejny produkt finansowy bardzo popularny wśród Polaków. Według wyliczeń NBP w portfelach Polaków jest obecnie 41,3 mln kart płatniczych. Za ich pomocą w samym tylko I kwartale 2019 roku przeprowadzono 1,25 mld transakcji bezgotówkowych na łączną kwotę 79,8 mld zł. Nasi rodacy płacą coraz częściej kartą, a do tego rośnie nieustannie liczba punktów handlowych, które akceptują takie płatności (na koniec marca 2019 roku było ich 822 tys.).

Konto bankowe z dostępem przez Internet

Coraz więcej osób docenia tak podstawowy produkt finansowy, jak konto w banku. Rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR) ma już 87% naszych rodaków. Na tych kontach pieniądze trzyma 88% Polek i 85% Polaków. Właśnie na ROR-ach Polacy trzymają najwięcej oszczędności. W I kwartale 2019 roku wzrosły one o +16,5 mld zł w ujęciu kwartalnym (łącznie na kontach osobistych i oszczędnościowych było 853 mld zł). Co więcej, 46% nastolatków do 18. roku życia ma już własne konto w banku. Należy również podkreślić, że ponad 17 mln Polaków loguje się do swojego ROR-u za pośrednictwem Internetu i aplikacji mobilnych, realizując w ten sposób coraz więcej operacji (np. przelewy, składanie wniosków itp.).

Kredyty, pożyczki, karty płatnicze i konta osobiste w bankach to najpopularniejsze w Polsce produkty finansowe. To, co rzuca się w oczy, to brak produktów inwestycyjnych. Do tych Polacy ciągle jeszcze podchodzą z nieufnością, a przynajmniej z dużym sceptycyzmem. Niewykluczone jednak, że to wkrótce się zmieni, ponieważ trzymanie oszczędności na ROR-ach jest coraz mniej opłacalne.

Źródło: Aasa Polska

Czytaj także

 0

Czytaj także