Pierwszy program współwłasności samolotów

Pierwszy program współwłasności samolotów

Dodano:   /  Zmieniono: 
W zamian za wykupienie udziałów w Sky Share Club można latać nowoczesnymi samolotami Cirrus SR22 Turbo GTS. Poznańska spółka Sky Share uruchomiła pierwszy w Polsce program współwłasności samolotów, skierowany głównie do świata biznesu.

Eksploatacja pierwszych samolotów planowana jest na koniec I kwartału 2008 roku. Koszt nabycia udziału w samolocie nie będzie przekraczał 260 tys. zł.

Według prezesa Sky Share Piotra Długiewicza, przedsięwzięcie może zainteresować osoby prowadzące aktywny tryb życia, dbające o swój czas i wydatki. "Już teraz odnotowaliśmy kilkadziesiąt zgłoszeń do programu" - powiedział.

Dodał, że Sky Share Club to projekt utworzony zarówno dla pilotów, jak i dla tych, którzy nie posiadają licencji.

"To szansa dla wszystkich, którzy chcą mieć możliwość latania samolotem dla własnej przyjemności lub w celach biznesowych, bez konieczności zajmowania się pracami związanymi z utrzymaniem i konserwacją" - stwierdził Długiewicz.

"Intensywnie użytkowany przez jednego pilota samolot prywatny spędza w powietrzu 250 godzin rocznie, a zdecydowaną większość czasu samolot stoi w hangarze. Tymczasem wiele kosztów ponosi się niezależnie od tego, czy samolot stoi, czy lata" - dodał.

Uczestnik programu Sky Share Club będzie właścicielem 1/8 części samolotu Cirrus SR22 GTS. Może jednak korzystać z całej floty identycznych samolotów, które są do dyspozycji każdego uczestnika programu.

Samolotem zarządza i opiekuje się operator. On też reguluje koszty eksploatacyjne samolotu z comiesięcznych opłat ponoszonych przez uczestników programu. Koszty paliwa i opłat lotniskowych ponosi użytkownik maszyny.

Aby skorzystać z samolotu, wystarczy zgłosić taką potrzebę przez internet lub telefon. Na życzenie samolot jest dostarczony z wynajętym pilotem. Po 4 latach maszyna jest odsprzedawana, a zysk dzielony.

Samoloty Cirrus SR22 GTS to produkowane w USA 4-miejscowe maszyny o zasięgu ponad 1800 km, wysokości przelotowej 7,5 km; mogą latać z prędkością ok. 400 km/h. Ich wartość szacowana jest na 1,6 mln zł. Jak mówi Długiewicz, dużą zaletą tej maszyny w polskich warunkach jest fakt, że może ona startować i lądować zarówno na lotniskach komunikacyjnych, jak i na małych lotniskach trawiastych.

Operatorem Sky Share Club jest Sky Share Sp. z o.o., w której 100 proc. udziałów ma polska spółka Air Ventures Polska SA, założona w 2007 roku przez braci Piotra i Tomasza Długiewiczów.

Program Sky Share Club działa dzięki coraz bardziej popularnemu trendowi konsumenckiemu w zachodniej Europie i Stanach Zjednoczonych, który jest związany z nabywaniem dóbr luksusowych tj. nieruchomości, samolotów czy jachtów w formie współwłasności.

pap, em