Konkurs na lotnisko w Świdniku rozstrzygnięty

Konkurs na lotnisko w Świdniku rozstrzygnięty

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nagrodę 100 tys. zł otrzymało konsorcjum trzech firm, które wygrało konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej lotniska w Świdniku (Lubelskie). W konkursie ocenianych było 15 projektów.

W skład zwycięskiego konsorcjum wchodzą: hiszpańska firma inżynieryjna SENER, Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult oraz pracownia architektoniczna ARE z Warszawy.

Zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki na opracowanie kompletnej dokumentacji projektu lotniska.

"Następny krok to negocjacja ceny i podpisanie umowy na wykonawstwo, a potem starania o pozwolenie na budowę i na wiosnę przyszłego roku chcemy ruszyć z budową lotniska" - powiedział prezes spółki Port Lotniczy Lublin Grzegorz Muszyński.

Sąd konkursowy docenił w zwycięskim projekcie m.in. umiejętne rozwiązania komunikacyjne, funkcjonalne hale przylotów i odlotów oraz unikalną współczesną zewnętrzną formę terminalu.

Na konkurs ogłoszony przez spółkę w czerwcu zakwalifikowano 42 podmioty, z których 15 przysłało swoje projekty. Sąd konkursowy złożony z siedmiu członków oceniał jakość rozwiązań urbanistycznych, funkcjonalność, walory architektoniczne oraz ekonomiczność proponowanych rozwiązań.

"Nadesłane prace prezentują bardzo wysoki poziom. Trzeba podkreślić, że zadanie było trudne a czasu niewiele" - powiedział przewodniczący sądu konkursowego prof. Stefan Kuryłowicz.

Drugie miejsce i 50 tys. zł nagrody przyznano zespołowi architektów WXCA Szczepan Wroński Wojciech Conde, a trzecie i 30 tys. zł - spółce ATI Architektura Technika Inwestycje. Ponadto sąd konkursowy przyznał cztery wyróżnienia.

Wszystkie projekty lotniska biorące udział w konkursie można oglądać na wystawie w Trybunale Koronnym w Lublinie do 10 września.

W Świdniku ma powstać port lotniczy, który będzie mógł obsłużyć ponad 2 mln osób rocznie. Pas startowy ma mieć długość 2,2 tys. metrów. Całe lotnisko ma zająć ponad 300 ha.

Obecnie trwa wykup gruntów pod lotnisko od osób prywatnych. Dotychczas na ten cel wydano blisko 20 mln zł. Wykupiono za to 1/3 z około 100 ha terenów prywatnych pod lotnisko.

Wykupione już zostało trawiaste lotnisko zakładów PZL Świdnik, na którym znajduje się kolonia susła perełkowanego. Obszar ten jest włączony do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Aby ochronić susły przed zniszczeniem zdecydowano, że pas startowy będzie poza ich siedliskiem. Pociąga to za sobą konieczność wycięcia ok. 150 ha lasów, stanowiących tzw. zielony pierścień Lublina. Strata ta ma być zrekompensowana zalesieniem innych terenów o podobnej powierzchni.

Większościowy, 96-proc. udział w spółce Port Lotniczy Lublin mają samorządy Lublina, Świdnika i województwa lubelskiego.

W czerwcu Komisja Europejska zgodziła się na wydanie ze środków publicznych blisko 300 mln zł na budowę lotniska. Na ten cel przeznaczono już 49 mln euro z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2014 (połowa tej kwoty ma pochodzić z funduszy europejskich) oraz 14 mln zł z Kontraktu Wojewódzkiego.

Lotnisko ma być wybudowane do 2011 r. Szacowany koszt inwestycji to około 200 mln zł.

pap, keb