Kary dla PTK Centertel i Polkomtela

Kary dla PTK Centertel i Polkomtela

Dodano:   /  Zmieniono: 
PTK Centertel, Polkomtel i Tele2 wprowadzały klientów swoimi reklamami w błąd - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Urząd ukarał PTK Centertel kwotą ponad 800 tys. zł, a Polkomtela - ponad 840 tys. zł - napisano w komunikacie Urzędu. Na Tele2 nie nałożono kary finansowej. Decyzje UOKiK nie są ostateczne i przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oprócz tego trzy spółki mają przez pół roku publikować decyzję UOKiK na  swoich stronach internetowych. Pod rygorem natychmiastowej wykonalności muszą także dwukrotnie zamieścić, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające decyzję Urzędu.

Wątpliwości prezes UOKiK-u Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel wzbudziła m.in. kampania spółki PTK Centertel, operatora sieci telefonii komórkowej Orange. Firma prowadziła ją w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem "Bliskość tworzy święta".

"Przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd sugerując, że +Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery+ (...) obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok" - wyjaśnił UOKiK w komunikacie.

Zdaniem Urzędu, działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Rzecznik Grupy TP Wojciech Jabczyński powiedział w piątek, że firma nie  zgadza się z decyzją Urzędu. Dodał, że spółka złożyła już odwołanie od nałożonej kary. "Nasi klienci zawsze są szczegółowo informowani o warunkach umowy podczas jej zawierania" - mówił.

W ocenie UOKiK, w błąd wprowadza również reklama oferty spółki Tele2: "Gdy korzystasz z abonamentu +Darmowe rozmowy NON STOP+ możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian".

Urząd ustalił, że abonenci usługi "Darmowe rozmowy NON STOP" otrzymywali 2  tys. bezpłatnych minut miesięcznie na określone połączenia. Konsument nie  otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według cennika.

"Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne - zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń" - napisano w komunikacie Urzędu.

Z tą argumentacją nie zgadza się Tele2. "To była pierwsza tego rodzaju ryczałtowa oferta na rynku telekomunikacyjnym. Użyliśmy skrótu. Tym niemniej z  naszych analiz wynikało, że tylko 1,8 proc. abonentów przekracza w miesiącu limit 2000 minut" - tłumaczył rzecznik Tele2 Karol Wieczorek.

Podobnie jak rzecznik PTK Centertel przekonywał, że aby skorzystać z oferty: "klient musi podpisać umowę i wówczas są mu przedstawione wszystkie szczegóły". Również Tele2 złożyło odwołanie od decyzji UOKiK.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła także akcja promocyjna firmy Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii pojawiły się m.in. hasła: "Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł" oraz "Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł".

"Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu" - podał Urząd.

Rzeczniczka Polkomtela Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska powiedziała, że firma analizuje decyzję UOKiK.

UOKiK prowadzi rocznie około 30 postępowań dotyczących reklamy i stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych.

ND, PAP