"Banki w Internecie" - użyteczność portali bankowych

"Banki w Internecie" - użyteczność portali bankowych

Dodano:   /  Zmieniono: 
Making Waves przygotowało trzeci już raport z serii branżowych ocen użyteczności. Tym razem projektanci interakcji analizowali serwisy dwudziestu największych banków pod względem ich ergonomii.
Artykuł sponsorowany


Dbanie o klienta w Internecie

Intuicyjność i łatwość obsługi to bardzo istotna właściwość serwisu internetowego, która pozwala zyskać przewagę konkurencyjną w Internecie. Zawirowania związane z kryzysem hipotecznym podważyły zaufanie do banków, a wzrastające stopy procentowe ograniczają dostępność kredytów. Dodatkowo na rynku bankowym pojawiają się nowe podmioty jak Alior Bank czy szykujący się do debiutu bank Meritum. Wszystko to powoduje, że konkurencja jest coraz bardziej zacięta. Z tego względu uznaliśmy, że warto przyjrzeć się jakości bankowych serwisów internetowych i sprawdzić, jak dobrze banki dbają o użytkowników.
Zadaniem naszym było sprawdzenie, w jakim stopniu liderzy rynku stosują zalecenia dotyczące użyteczności i, co za tym idzie, jak łatwe i intuicyjne jest znalezienie niezbędnych informacji oraz obsługa konta bankowego. W tym celu skupiliśmy się na ocenie użyteczności podstawowych aspektów serwisu, takich jak strona główna, otwieranie rachunku, informacje o kredycie hipotecznym, logowanie się do bankowości elektronicznej oraz obsługa konta przez Internet.

Wyniki oceny
Największą ilość punktów zdobył PKO Bank Polski. Pozycję tę zawdzięcza przede wszystkim bardzo dobrym rozwiązaniom w zakresie bankowości elektronicznej. Twórcy serwisu nie powinni jednak spoczywać na laurach – w trzech pozostałych kategoriach ustępuje on nieco konkurentom. Jeśli chodzi o stronę główną, informacje dla biorących kredyt hipoteczny czy wyszukiwarkę, jest jeszcze sporo do poprawienia.
Niewiele mniej punktów zdobyły Lukas Bank i mBank zajmujące odpowiednio drugą i trzecią pozycję w naszym rankingu. Lukas Bank stosuje wiele naprawdę świetnych rozwiązań w zakresie komunikacji z użytkownikiem. Główne zastrzeżenie, które mieliśmy, to rozdzielenie serwisów na podstawowy i biznesowy, które mają zupełnie inną konstrukcję i oprawę graficzną – może to łatwo zmylić użytkownika. W naszym badaniu skupialiśmy się jednak na ocenie głównie z punktu widzenia klienta indywidualnego, a na tym polu Lukas jest dobrym przykładem.
Wreszcie mBank, który jest bankiem internetowym i wśród internautów cieszy się raczej dobrą opinią, zajął trzecią pozycję w naszym rankingu. Również w tym przypadku wiele rozwiązań jest bez zarzutu – bardzo profesjonalnie wykonane są opisy produktów i zachęty do komunikacji oraz łatwość, z jaką znaleźć można regulaminy i inne ważne informacje. Elementy, które powinny zostać poprawione to przede wszystkim nawigacja w serwisie głównym jak i bankowości elektronicznej oraz prezentacja infolinii. W przypadku banku, które prawie nie ma fizycznych oddziałów taka forma kontaktu z konsultantem jest czasem bardzo potrzebna. Przemyślenia wymagają też niektóre elementy serwisu bankowości elektronicznej, którego konstrukcja i oprawa graficzna są nieco archaiczne.

Podsumowanie
Wyniki tworzą obraz raczej optymistyczny. Z wyjątkiem kilku, większość banków oferuje dobrej jakości serwisy, dzięki czemu klienci mogą wiele spraw łatwo załatwić on-line. Jest to olbrzymi postęp i uczestnikom naszej oceny należą się słowa pochwały. Co więcej, obserwując rynek bankowych usług internetowych, zauważamy, że użyteczność na trwałe zagościła już w słownikach osób koordynujących serwisy internetowe. Widać dążenie do ciągłego podnoszenia jakości usług, eksperymentowanie z nowymi trendami i coraz intensywniejsze wykorzystywanie Internetu. W naszym raporcie zwracaliśmy przede wszystkim uwagę na dobre rozwiązania, ale w niektórych przypadkach pokazywaliśmy również, czego się wystrzegać. Mamy nadzieję, że nasza ocena i komentarze będą pomocne przy projektowaniu serwisów instytucja z branży finansowej. Raport pobrać można bezpłatnie w naszym serwisie

Monika Telega

[email protected]
Making Waves