PŻM odmładza flotę

PŻM odmładza flotę

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polska Żegluga Morska (PŻM) odebrała w poniedziałek w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin swój najnowszy statek m/s "Kaszuby" - poinformował doradca dyrektora firmy Krzysztof Gogol.

M/s "Kaszuby" to czwarty masowiec, który wszedł w tym roku do floty PŻM. Jego poprzednikami były: m/s "Podlasie" (pierwszy z serii), m/s "Pomorze" oraz m/s "Roztocze".

W przyszłym roku stocznia Xingang wykona dla armatora pozostałą szóstkę masowców z tej serii. Cała seria statków o tej samej nośności ze stoczni Xingang będzie liczyć 10 jednostek, a z odebranymi w 2005 roku - 14.

Na przyszłym rok zaplanowano wejście do eksploatacji również trzech "jeziorowców" o nośności 30 tys. dwt każdy, z chińskiej stoczni Mingde. Ich serię rozpocznie w czerwcu m/s "Miedwie" - dodał Gogol.

M/s "Kaszuby" to typowy masowiec o nośności 37600 dwt, wyposażony w cztery dźwigi o udźwigu 30 ton każdy. Statek ma wysokie standardy bezpieczeństwa, na które wpływ mają m.in. podwójne burty i najnowocześniejszy sprzęt nawigacyjny znanych firm światowych. Długość statku wynosi 190 m, a szerokość 28,5 m. Jego załogę stanowi 21 osób.

PŻM odmładza swoją flotę. W latach 2008-2013 odbierze z kilku chińskich stoczni, stoczni w Japonii i Stoczni Szczecińskiej Nowa łącznie 36 jednostek.

30 z nich będzie budowanych w Chinach, cztery w Japonii, a dwie w Szczecinie. Będą to 34 masowce i dwa promy. Promy mają być zbudowane w Polsce, a masowce na Dalekim Wschodzie. Wartość tych zamówień to ponad miliard USD.

Część starej floty zostanie wycofana; docelowo armator chce dysponować w 2015 roku ok. 80 jednostkami.

Flotę PŻM - największego polskiego armatora - stanowi ponad 70 jednostek o łącznej nośności ponad 2 mln dwt. Przeważają masowce, ale jest też kilka promów zarządzanych przez spółkę Unity Line, należącą do PŻM. Firma zatrudnia ok. 3 tys. osób; ponad 2,3 tys. pracuje na morzu.

pap, keb