PKP Lewiatan: program antykryzysowy jest dobry

PKP Lewiatan: program antykryzysowy jest dobry

Dodano:   /  Zmieniono: 
Program antykryzysowy przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki jest programem dobrym i potrzebnym. Jego największą wadą jest to, że przychodzi zbyt późno - oceniła Małgorzata Krzysztoszek z PKPP Lewiatan.
Zdaniem Krzysztoszek powodzenie projektu zależeć będzie przede wszystkim od przełamania "resortowości", czyli od umiejętności koordynacji pracy pomiędzy ministerstwami. Wiele przedstawionych w programie propozycji podchodzi bowiem jednocześnie pod kompetencje dwóch lub nawet trzech resortów - wyjaśniła ekspert.

Drugim elementem, który przesądzi o tym czy plan MG będzie skuteczny, jest skrócenie czasu jego realizacji. "Plan ten pojawił się stosunkowo późno. Tym bardziej istnieje potrzeba przyspieszenia niektórych zawartych w nim działań. W niektórych przypadkach na realizację działań MG daje sobie pół roku, to stanowczo za dużo" - powiedziała Krzysztoszek.

Choć zdaniem ekspertki wiele z zaproponowanych w projekcie MG propozycji jest już obecnie realizowanych, to pojawiło się także kilka nowych, interesujących pomysłów.

Jednym z nich jest możliwość okresowego ograniczenia czasu pracy oraz proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia w zakładach ograniczających lub wstrzymujących działalność gospodarczą. "MG nie wyjaśnia jednak w jaki sposób będą realizowane te założenia. Czy będą one narzucone ustawowo, czy też rząd zamierza dofinansować wynagrodzenia" - powiedziała Krzysztoszek.

Ekspert pozytywnie oceniła zamiar wspierania eksportu. "Tu, podobnie jednak jak w sprawie obniżeń wynagrodzeń i ograniczeń czasu pracy, brak jest szczegółów. Nie wiadomo na co zostaną przeznaczone pieniądze zapisane w tym planie" - zaznaczyła Krzysztoszek.

Jak powiedziała, dobrym posunięciem jest zapowiedź, planowanego już od jakiegoś czasu usunięcia barier realizacyjnych w liniowych inwestycjach energetycznych. "Tu jednak także kluczowym elementem, który zadecyduje o sukcesie przedsięwzięcia jest koordynacja współpracy pomiędzy właściwymi resortami" - powiedziała ekspert.

W projekcie MG pojawiły się także propozycje ważne dla przemysłu. "Jednym z najciekawszych elementów projektu MG jest propozycja zastąpienie podatku akcyzowego stosowanego wobec samochodów osobowych rejestracyjnym podatkiem ekologicznym związanym z emisją szkodliwych gazów oraz rodzajem paliwa lub napędu". "Jest to projekt ciekawy z dwóch powodów. Po pierwsze, bo jest on proekologiczny. Po drugie może stanowić zachętę do wymiany samochodów, co oznacza wsparcie przemysłu motoryzacyjnego" - wyjaśniła Krzysztoszek.

Istotnym elementem projektu jest także promocja partnerstwa publiczno-prywatnego. Jest to szczególnie istotne dla społeczności lokalnych - powiedziała ekspert.

pap, em