Policja oszczędzi na polskim samolocie bezzałogowym

Policja oszczędzi na polskim samolocie bezzałogowym

Dodano:   /  Zmieniono: 
Poznańscy naukowcy kończą prace nad bezzałogowym samolotem "Żuraw", który miał wesprzeć pracę polskiej policji. Tymczasem policja nie przewiduje w najbliższym czasie zakupu takich maszyn.

Z wcześniejszych informacji wynikało, że policjanci mogą dostać pierwsze bezzałogowe samoloty jeszcze w 2009 roku. Jak powiedział kierujący projektem Mikołaj Sobczak z Laboratoriów Badawczych Systemów Mobilnych Politechniki Poznańskiej, prace nad samolotem "Żuraw" zakończą się w listopadzie.

"Działamy w ramach Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Wewnętrznego i budujemy nowoczesny system wsparcia pracy operacyjnej policji. Najbardziej spektakularnym elementem tego systemu są samoloty bezzałogowe. Samoloty odbyły już pierwsze loty próbne. Do listopada przygotujemy kilka prototypów i zobaczymy, co policja będzie chciała z nimi zrobić" - powiedział.

Jak poinformował Krzysztof Hajdas z Komendy Głównej Policji, policja nie planuje obecnie zakupu samolotów bezzałogowych.

"Żuraw" porusza się z prędkością 50 km/h, wznosi się na wysokość 4 tys. metrów. Rozpiętość skrzydeł samolotu to 5,4 m. Maszyna może przelecieć ok. 1 tys. km, utrzymuje się w powietrzu 12-20 godzin. Do tej pory powstały trzy latające prototypy.

"Samolot będzie mógł być wykorzystywany przy obsłudze katastrof komunikacyjnych, korków, imprez masowych, przy patrolowaniu, ale także przy pościgach za przestępcami. Do tej pory policja używała do tych celów swoich śmigłowców, ale godzina lotu śmigłowca kosztuje kilka tysięcy złotych, a samolotu bezzałogowego - 80 zł" - powiedział Sobczak.

Naukowcy nie zdradzają wartości wyprodukowanych "Żurawi". Zagraniczne maszyny o takiej wielkości i osiągach kosztują kilka milionów dolarów. Cena polskiego "Żurawia" zależeć będzie m.in. od zastosowanego wyposażenia.

Jak mówi Sobczak, projekt jest cały czas prowadzony we współpracy z policją.

"Odbywają się spotkania, na bieżąco się konsultujemy, cały czas policja podtrzymuje zainteresowanie naszym projektem. O planach dotyczących terminu ewentualnych zakupów nie możemy się wypowiadać" - mówi.

Naukowcy z Poznania pracują też nad innymi maszynami bezzałogowymi. Powstały już prototypy większego od "Żurawia", sześciometrowego "Raroga", oraz mniejszego, dwumetrowego "Burzyka" - powiedział Sobczak.

Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest wspólnym projektem badawczym dziewięciu jednostek naukowych z całego kraju. Wśród jednostek uczestniczących w pracach PPBW są m.in. ABW, policja i prokuratura. Obecnie PPBW realizuje 14 projektów, z czego jeden finansowany jest z funduszy unijnych. W projektach naukowych, poza polskimi placówkami badawczymi uczestniczą także europejskie ośrodki naukowe.

pap, keb