Skąd się wziął faktoring?

Skąd się wziął faktoring?

fot. Photos.com
Faktoringu należy doszukiwać się już w starożytnej Babilonii lub Fenicji. Wielu zamożnych właścicieli korzystało z usług faktora-pośrednika, który w ich imieniu sprzedawał towary umówionym wcześniej kupcom. Niejednokrotnie pośrednicy wcześniej wypłacali część spodziewanej kwoty ze sprzedaży bogatym zleceniodawcom.
Faktor jako pośrednik znany był już Grekom, Rzymianom i Fenicjanom. Znaczącą rolę odgrywał w średniowieczu, i jeszcze większą podczas kolonizacji Indii Wschodnich w XVIII wieku. Anglicy korzystali z faktorów jako pośredników w handlu towarami pomiędzy tymi dwoma krajami. Faktorzy udzielali pożyczek na dostawy lub eksport towarów z Anglii.
Prawdziwy rozwój faktoringu miał miejsce w Ameryce Północnej w drugiej połowie XIX wieku. Początkowo faktoring przypominał dzisiejszy komis, gdyż polegał na przyjmowaniu towarów od wytwórców. Było to pośrednictwo w zbywaniu cudzych towarów (agent factoring).

Następnym krokiem w ewolucji instytucji faktoringu było finansowanie dostawców towarów (credit factoring), kolejno ściąganie wierzytelności pieniężnych z przejęciem ryzyka oraz dyskonto. W toku rozwoju faktoringu, czynności faktora obejmowały m.in.: usługi księgowe; przejmowanie ryzyka wypłacalności dłużnika; wypłacanie zaliczek pieniężnych na poczet przyszłych należności; ocenę wiarygodności kredytowej dłużników; udzielanie pożyczek na środki obrotowe do dalszej produkcji.

Po zakończeniu II Wojny Światowej, działalność faktoringowa znacznie się rozpowszechniła i trafiła do Europy Zachodniej. Obecnie na świecie jest to powszechnie stosowane narzędzie finansowe. Według definicji Ottawskiej z 1988 roku, firma faktoringowa wykonuje co najmniej dwie z czterech czynności: finansuje bezsporne i niewymagalne należności, prowadzi sprawozdawczość i konta dłużników, egzekwuje należności, przejmuje ryzyko wypłacalności odbiorcy.

Historia faktoringu w Polsce sięga drugiej połowy lat 90-tych, kiedy na polskim rynku pojawiły się pierwsze spółki świadczące tego typu usługi. W ślad za rosnącym zainteresowaniem tym produktem wśród klientów, stał się on także częścią oferty banków, których udział w polskim rynku usług faktoringowych przyrasta obecnie w błyskawicznym tempie. Obroty 12 firm faktoringowych zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów wzrosły w 2008 roku o 75 proc., osiągając rekordową wartość 32,87 mld zł.


Wykres 3. Obroty faktoringowe w Polsce w latach 1995 r. – 2008 r. [mln].

Źródło: Bibby Financial Services

Czytaj też:

Zalety i wady faktoringu

Faktoring to więcej niż gotówka?