Co się opłaca w kryzysie?

Co się opłaca w kryzysie?

fot. Photos.com
Z kredytu może skorzystać praktycznie każda firma bez względu na branżę. Ograniczenia wynikają z kondycji finansowej przedsiębiorstwa lub wymogów bankowych. W przypadku faktoringu jest inaczej, nie każda firma może skorzystać z usługi, gdyż istnieją pewne ograniczenia wynikające ze specyfiki działania tego produktu. Różnice dotyczą także oceny ryzyka, której podlega portfel odbiorców, a nie sam kredytobiorca.
Faktoring jest rozwiązaniem dla firm, które:

• prowadzą sprzedaż towarów lub/i usług z odroczoną płatnością,
• posiadają grono stałych lub powtarzających się odbiorców,
• pilnie potrzebują gotówki,
• działają w branży, która charakteryzuje się sezonowością,
• mają problemy z uzyskaniem innych źródeł finansowania np. wskutek braku wymaganych przez banki zabezpieczeń,
• rozwijają się dynamicznie,
• chcą obniżyć koszty administracji należnościami,
• eksportują,
• rozpoczynają współpracę z nowymi, nie sprawdzonymi kontrahentami w kraju i za granicą.
Faktorzy nie finansują transakcji, które objęte są zakazem cesji wierzytelności, scedowanych na inny podmiot (np. bank w ramach zabezpieczenia kredytu) oraz tzw. transakcji zawieranych na próbę czy transakcji komisowych.

Czy faktoring daje skuteczne możliwość wsparcia działalności przedsiębiorstw?

Zdecydowanie. Faktoring nie tylko dostarcza gotówkę w miejsce faktur z odroczonym terminem płatności i tym samym poprawia płynność finansową firm. Zapewnia także bezpieczeństwo działalności, a to rzecz bezcenna w obecnych czasach. Weryfikując odbiorców czy przejmując ryzyko braku zapłaty dajemy przedsiębiorcom pewność, że ich relacje biznesowe są bezpieczne i zamiast martwić się odzyskaniem należności mogą skupić się na rozwoju firmy.

Z punktu widzenia przedsiębiorców faktoring ma wiele zalet, w tym:

• zapewnia dużą ilość gotówki w szybkim czasie i bez zbędnych formalności,
• oszczędza czas i koszt administrowania należnościami,
• poprawia relacje z klientami – to faktor kontaktuje się z kontrahentami w sprawie długów pozostawiając klientom inne, zwykle mniej drażliwe, obszary. Wielu klientów płaci także faktorowi szybciej w obawie przed prawnymi konsekwencjami,
• poprawia płynność i zapewnia lepsze planowanie finansów,
• faktoring nie obciąża bilansu firmy (w odróżnieniu od np. kredytu obrotowego),
• pozwala na uzyskanie przewagi konkurencyjnej np. poprzez wydłużanie terminów płatności,
• dostarcza informacji o sytuacji finansowej kontrahentów – szczególnie ważne przy rozpoczynaniu współpracy z nowymi odbiorcami lub w niepewnych czasach,
• eliminuje ryzyko działalności i gwarantuje odzyskanie należności (wybierając faktoring bez regresu),
• redukuje koszty ewentualnej windykacji i obsługi prawnej w przypadku kłopotów z odzyskaniem należności.

Co jest największą wadą faktoringu?

Jeszcze rok temu był to koszt, bo faktoring był dużo droższy niż np. kredyt. Kryzys spowodował jednak wzrost kosztu uzyskania finansowania i wzrost cen kredytów, więc nie ma już tak drastycznej różnicy.

Źródło: Bibby Financial Services

Czytaj też:

Skąd się wziął faktoring?

Zalety i wady faktoringu

Faktoring to więcej niż gotówka

Pomyśl o długach - nim będzie za późno

Jak wybrać firmę faktoringową?