Rosja: rząd pomoże zakładom samochodowym

Rosja: rząd pomoże zakładom samochodowym

Premier Rosji Władimir Putin zapowiedział, że rząd wydzieli zakładom samochodowym AwtoWAZ w Togliatti co najmniej 20 mld rubi (588 mln dolarów), aby pomóc im rozliczyć się z dostawcami i bankami.
AwtoWAZ, producent Ład, to największa fabryka samochodowa w Rosji. Jednocześnie zakłady są głównym pracodawcą w Togliatti (dawnym Stawropolu nad Wołgą) - zatrudniają 103 tys. z 700 tys. mieszkańców miasta. AwtoWAZ ma 300 dostawców w innych miastach, zatrudniających łącznie 200 tys. pracowników.

25 proc. akcji fabryki należy do francuskiego koncernu Renault.

Pomoc dla AwtoWAZ-u i przemysłu samochodowego Rosji jako takiego była w poniedziałek tematem specjalnej narady, którą Putin zwołał w Togliatti.

Wiadomo już, że wsparcie ze strony państwa otrzymają też zakłady GAZ w Niżnim Nowgorodzie - 4 mld rubli (117 mln USD), a także KamAZ w Nabierieżnych Czełnach, w Tatarstanie - 10 mld rubli (294 mln dolarów).

Przed naradą szef rosyjskiego rządu spotkał się z robotnikami nadwołżańskich zakładów. Obiecał im, że pomoc państwa dla fabryki będzie "pokaźna, zakrojona na dużą skalę". Zdradził też, że sam właśnie kupił popularną Ładę Niwę; samochód taki kosztuje ok. 335 tys. rubli, czyli ok. 10 tys. USD.

AwtoWAZ - podobnie jak inni producenci samochodów, zarówno w Rosji, jaki i innych krajach - zmaga się ze skutkami załamania produkcji, będącego konsekwencją światowego kryzysu finansowego i gwałtownego spadku popytu na auta.

W 2008 roku sprzedaż AwtoWAZ-u w Rosji spadła o 6 proc.- do 622 tys. samochodów. W efekcie fabryka zanotowała stratę w wysokości 6,2 mld rubli (182 mln dolarów).

W styczniu taśma produkcyjna zakładów została zatrzymana. W dwóch pierwszych miesiącach 2009 roku fabryka sprzedała tylko 58,5 tys. pojazdów Łada, tj. o 37 proc. mniej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku.

Zakłady zwróciły się do rządu o pomoc w wysokości 26,5 mld rubli (764 mln dolarów). 14,5 mld rubli (426 mln USD) fabryka potrzebuje na uregulowanie długów wobec dostawców. Zadłużenie AwtoWAZ-u wobec banków wynosi 44 mld rubli (1,29 mld dolarów). Głównymi wierzycielami AwtoWAZ-u są dwa państwowe banki - Sbierbank i VTB.

Minister przemysłu i handlu Wiktor Christienko prognozuje, że sprzedaż samochodów osobowych w Rosji w 2009 roku może spaść nawet o 60 proc.

Aby wesprzeć rodzimy przemysł motoryzacyjny, rząd już wcześniej m.in. przeznaczył dodatkowo 12,5 mld rubli (367 mln USD) na zakup samochodów na potrzeby różnych instytucji w centrumi i regionach, podwyższył cła na pojazdy - nowe i używane - sprowadzane z zagranicy oraz wprowadził dopłaty do kredytów dla osób fizycznych, kupujących nowe auta wyprodukowane w Rosji (w cenie do 350 tys. rubli, czyli poniżej 10 tys. dolarów).

ND, ab, PAP

Dlaczego inwestorzy nie wierzą w Europę Środkową? - czytaj na Blogbox.com.pl

Czytaj także

 0