Euro 2012 bez Narodowego Centrum Sportu i drugiej linii metra

Euro 2012 bez Narodowego Centrum Sportu i drugiej linii metra

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło:FreeImages.com
Rząd wycofuje się z realizacji niektórych projektów związanych z Euro 2012. Z projektu rozporządzenia, jakim zajmie się Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego wynika, że w ciągu trzech lat w Warszawie powstanie jedynie Stadion Narodowy, a nie - jak wcześniej przewidywano - Narodowe Centrum Sportu. Przed mistrzostwami w stolicy na pewno nie powstanie też druga linia metra.

Według początkowych planów Stadion Narodowy w Warszawie miał być otoczony przez kompleks sportowo-komercyjny. W jego skład miała wchodzić hala widowiskowo-sportowa na kilkanaście tysięcy widzów, basen, pełnowymiarowe boisko treningowe do hokeja na trawie, a także hotel i centrum wystawowe. Zmiana planów rządu - jak można przeczytać w projekcie nowego rozporządzenia w tej sprawie - wynika z "braku możliwości realizacji inwestycji" przed 2012 rokiem. W uzasadnieniu podkreślono, że znaczenie Stadionu Narodowego w Warszawie dla przeprowadzenia mistrzostw Europy spowodowało konieczność skupienia wszystkich środków na przygotowaniu głównej areny.

Skromniejsze parkingi

Okrojone zostaną również inne projekty. Nie będzie - jak planowano - budowy parkingu wielopoziomowego przy Stadionie Śląskim - w zamian powstanie zwykły parking jednopoziomowy. Podobna sytuacja dotyczy areny w Gdańsku - zmieniona została koncepcja budowy parkingów i połączeń komunikacyjnych pomiędzy nimi a stadionem.

Kraków bez nowej ulicy

Są jednak i zmiany, które przewidują rozszerzenie dotychczas planowanych inwestycji. Np. zamiast budowy nowego dworca kolejowego w Katowicach powstanie "Wielofunkcyjne, Zintegrowane Centrum Komunikacyjno-Handlowe". Całkowicie za to zrezygnowano np. z budowy nowego kolektora sanitarnego w Gdańsku, argumentując to tym, że istniejący układ sieci kanalizacyjnej jest w stanie przyjąć zwiększoną ilość ścieków ze stadionu Arena Bałtycka. W Krakowie z powodu braku środków w budżecie miasta nie będzie rozbudowy ul. Bunscha i budowy zupełnie nowej ulicy, która miała być jej przedłużeniem.

Targi zamiast Areny

Z kolei w Poznaniu - jak wynika z projektu rozporządzenia - do 2012 roku nie uda się przedłużyć pętli tramwajowej do stacji Poznań Wschód. Początkowo planowano tam budowę parkingu i punktu przesiadkowego dla gości przyjeżdżających do miasta samochodami. Większym zawodem dla kibiców będzie jednak przełożenie przebudowy poznańskiej hali widowiskowo-sportowej Arena, w której miała się znaleźć strefa dla fanów. W uzasadnieniu do rozporządzenia napisano, że funkcję tę będą spełniać Międzynarodowe Targi Poznańskie.

PAP, arb