Klienci nie płacą - firmy muszą zwalniać

Klienci nie płacą - firmy muszą zwalniać

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło:FreeImages.com
Blisko dwie trzecie małych i średnich firm, ankietowanych przez pracownię PBS DGA, w ciągu ostatniego roku nie otrzymało w terminie zapłaty za swoje towary i usługi. Ponad 45 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że brak zapłaty przez trzy-cztery miesiące może skutkować zwolnieniami pracowników. Ankietą objęto 200 małych i średnich przedsiębiorstw z Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Trójmiasta. Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99,8 proc. wszystkich polskich firm i zatrudniają dwóch na trzech pracujących Polaków.

- Badania pokazały, że małe i średnie firmy wytrzymują opóźnienia w regulowaniu należności przez kontrahentów, ale ma to negatywny wpływ na ich kondycję. Prowadzi to do utraty płynności finansowej i ograniczania zatrudnienia - ocenił Tadeusz Zientek, prezes chorzowskiej firmy windykacyjnej Indos, która zamówiła badania. W ciągu ostatniego roku zapłaty za swoje usługi czy towary nie otrzymało w terminie 65,7 proc. badanych firm. 13,1 proc. z nich utraciła płynność finansową. Bez dopływu gotówki w ciągu najbliższego kwartału mogą one zacząć zwalniać pracowników, by przetrwać na rynku.

Firmy nie drażnią dłużników

45,5 proc. zarządzających małymi i średnimi firmami zadeklarowało, że jest w stanie utrzymać zatrudnienie co najwyżej przez trzy miesiące, jeśli kontrahenci nie zaczną płacić za usługi. Kolejne 30 proc. zacznie zwalniać pracowników, kiedy nie otrzymają zapłaty do pół roku od wystawienia faktur. Ponad 24 proc. deklaruje, że przetrwa bez zwolnień powyżej pół roku. Mimo zagrożeń, 42,5 proc. firm tego sektora zwleka z próbą odzyskania swoich należności od dłużników. Najczęstszymi powodami rezygnowania z windykacji jest strach przed utratą stałego klienta. Firmy nie upominają się też o długi, chcąc zachować dobre relacje z kontrahentami. Część firm nie próbuje odzyskać należności, bo ich klienci niemal zawsze płacą z opóźnieniem. Co ciekawe, wyniki badań wskazują, że kryzys gospodarczy nie nasilił windykacji długów; przeciwnie - firmy tym bardziej boją się odzyskiwania należności, by nie tracić klientów na trudnym rynku.

Spirala zwolnień

Jak pokazują wyniki badań, zwolnienia w części firm mogą spowodować redukcję zatrudnienia w innych, ponieważ połowa badanych przedsiębiorstw, które nie otrzymały zapłaty za swoje usługi, również przestała płacić swoje zobowiązania. - Nie dostające zapłaty w terminie firmy robią to samo i spirala zaczyna się nakręcać - ocenił Ireneusz Glensczyk z firmy Indos.

PAP, arb