Najlepsze polskie marki zyskują na wartości

Najlepsze polskie marki zyskują na wartości

Dodano:   /  Zmieniono: 
Orlen, PKO Bank Polski i PZU to najdroższe rodzime marki, które znalazły się na pierwszych miejscach szóstego Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek przygotowanego przez „Rzeczpospolitą”. Mimo kryzysu najlepsza trójka jest dziś warta w sumie prawie 10 mld zł, o jedną trzecią więcej niż przed rokiem.

Dynamiczny rozwój czołówki zestawienia przyczynił się do wzrostu łącznej wartości wszystkich 330 wycenionych w nim marek. W tym roku sięgnęła ona prawie 58 miliardów złotych, to o 7 więcej niż przed rokiem.

Moc i wartość – to nie to samo

Ranking koncentruje się nie tylko na wartości sprzedaży, ale analizuje także siłę wynikającą z zaufania klientów do danej marki. Autorzy określają ten wskaźnik jako „moc marki" i definiują jako siłę oddziaływania marki na konsumentów. To właśnie między innymi dzięki owej „mocy” większość firm z zestawienia tak dobrze radzi sobie ze spowolnieniem gospodarczym.
– W trudnych czasach konsumenci szukają bezpieczeństwa i pewności, które daje dobra, sprawdzona marka – podkreśla Marcin Anklewicz, prezes Acropolis Advisory, firmy przygotowującej ranking. Mirosław Boruc, prezes Instytutu Marki Polskiej, podkreśla natomiast znaczenie takich pomiarów. Boruc zwraca uwagę, że wartości niematerialne i prawne (w tym marki) stanowią już dwie trzecie bogactwa świata, które kiedyś w całości bazowało na materialnych zasobach i jego zdaniem tendencja wzrostowa w tym zakresie utrzyma się w przyszłości.

Polskie marki daleko za światowymi

Mimo dobrych wyników najbardziej znanych polskich firm odległość, jaka dzieli je od światowych liderów nadal pozostaje ogromna. Pewnym wytłumaczeniem jest zazwyczaj ograniczenie działalności polskich marek do lokalnego rynku oraz bardzo krótka historia. Aż sześć marek z pierwszej dziesiątki rankingu zadebiutowało w ostatnim dwudziestoleciu. Liderem listy jest Orlen – marka, która w przyszłym roku będzie obchodziła dopiero 10. urodziny.
W porównaniu z założoną pod koniec XIX wieku Coca-Colą, staż polskich firm rzeczywiście prezentuje się skromnie. Okazuje się jednak, że za sukces marki odpowiada coś więcej niż doświadczenie mierzone w latach. Na liście najcenniejszych marek świata Brand Top 100, publikowanej przez „Financial Times", na pierwszym miejscu znajduje się Google. Warta dziś blisko 100 miliardów dolarów marka została założona w 1998 roku, zaledwie rok wcześniej niż polski Orlen.

„Rzeczpospolita", Łp