Magdalena Kobos zastrzegła, że dane dotyczą wtorku rano, a elektroniczne deklaracje cały czas wpływają. Dodała, że napływu większej liczby rozliczeń należy się spodziewać od marca. Do końca lutego pracodawcy mają bowiem czas na przesłanie swoim pracownikom informacji PIT-11, na podstawie których ci ostatni rozliczają się z urzędami skarbowymi. System składania e-deklaracji bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego ruszył w kwietniu 2009 r., po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej. Zniosły one obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu w rozliczeniu z fiskusem. Konieczność zakupu takiego podpisu była wskazywana jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych.
W ubiegłym roku przez internet, bez kwalifikowanego podpisu, można było złożyć jedynie PIT-37 (dla osób osiągających dochody np. z umowy o pracę) i załączniki do tego formularza. Z danych MF wynika, że podatnicy wysłali 78 tys. 972 elektroniczne deklaracje podatkowe, w tym 77 tys. 470 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W 2010 r. w ten sposób można składać nie tylko PIT-37. Do listy e-deklaracji dołączył PIT-36 (dla osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych na zasadach ogólnych), PIT-36L (dla opłacających 19 proc. podatek liniowy), PIT-38 (rozliczenie podatku od zysków kapitałowych np. dochodu z giełdy), PIT-39 (przy dochodach ze sprzedaży nieruchomości). Resort informuje, że interaktywny formularz, za pomocą którego będzie można wypełnić i wysłać zeznania roczne, należy pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl Na stronie tej umieszczona jest też szczegółowa instrukcja, jak to zrobić. Pomoc Techniczna systemu e-deklaracje działa od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 17. Podatnicy mogą dzwonić na numer telefonu (22) 694 49 74 lub pisać na adres [email protected]
PAP, arb