Megamarket jak Sukiennice

Megamarket jak Sukiennice

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kosztem 56 mln euro powstało w Krakowie centrum handlowe M1, architektonicznie mające przypominać Sukiennice. Otwarcie całości nastąpi w środę.
Na powierzchni 52 tys. m kwadr umieszczono hipermarket Real (ponad 9 tys. m kwadr., 95% oferowanych w nim artykułów spożywczych produkowanych jest w Polsce), market budowlany Praktiker, market elektroniczny Media Markt oraz ok. 80 sklepów (m.in. Dom Mody Adler, New Yorker, Puma, Adidas, Ives Rocher, Husqvarna), punktów usługowych (m.in. oddział Kredyt Banku) i gastronomicznych (m.in. McDonald's, restauracja rybna Keja) w pasażu handlowym. Praktiker i Media Markt zostały udostępnione już w sobotę, otwarcie pozostałych elementów centrum nastąpi w środę. Klienci na czas zakupów będą mogli pozostawiać pociechy pod opieką fachowych sił w Krainie Dzieci. W całości zatrudnienie znalazło blisko 3000 osób. Parking zmieści 1358 pojazdów.
Autorem koncepcji plastycznej centrum M1 jest Tadeusz Bystrzak. Ideą krakowskiego artysty było zaprezentowanie czterech żywiołów: ognia, powietrza, wody i ziemi. Stąd eksponowany jest m.in. najstarszy drewniany kuter rybacki z Bałtyku, atrapy XIX-wiecznych krakowskich tramwajów i szkielet dinozaura. Koncepcja architektoniczna obiektu ma przypominać Sukiennice, co ma obrazować "połączenie nowoczesności współczesnego handlu z jego tradycjami", jak powiedziała dyrektor przedstawicielstwa Metro AG w Polsce Renata Juszkiewicz.
Koncern zaangażował się też społecznie. 1 mln zł przekazano na pomoc ludziom dotkniętym w tym roku klęską powodzi (w tym 100 tys. dla powodzian z województwa małopolskiego), 120 tys. zł przeznaczono na zakup stołu operacyjnego dla Instytutu Onkologii w Krakowie. Metro AG oferowało 150 tys. zł Muzeum Narodowemu w Krakowie za pozwolenie na umieszczenie w centrum kopii malowidła "Pochodnie Nerona" Henryka Siemiradzkiego, ale kierownictwo Muzeum nie zdecydowało się na przyjęcie tej darowizny, którą można było wykorzystać na prace konserwatorskie.
Niemiecka firma Metro AG zatrudnia już w Polsce ok. 19 tys. ludzi w 70 placówkach o obrotach sięgających w 2000 r. 2,4 mld euro. Jest zatem największym koncernem handlowym działającym w Polsce. Jej inwestycje w naszym kraju osiągnęły 500 mln euro.
IrP