Polsce dostanie się za transport kolejowy

Polsce dostanie się za transport kolejowy

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot.: sxc.hu
Komisja Europejska wniesie skargi do Trybunału w Luksemburgu przeciw 13 krajom członkowskim, w tym Polsce za to, że nie wprowadziły przepisów liberalizujących rynek towarowego transportu kolejowego.

Chodzi o przepisy tzw. pierwszego pakietu kolejowego. Zawiera on dyrektywy zapewniające całkowite otwarcie międzynarodowych przewozów towarowych do 2008 r. Pakiet miał zagwarantować także niezależność podmiotów zarządzających infrastrukturą od przedsiębiorstw kolejowych (w Polsce torami zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, należąca do Grupy PKP, w której są też przewoźnicy - PAP), zapewnić niedyskryminujące przewoźników opłaty za dostęp do infrastruktury, oraz ustanowić organy regulacyjne, które miałyby być odpowiedzialne za likwidowanie barier w dostępie do infrastruktury kolejowej.

Jak poinformowała KE, państwa członkowskie miały wdrożyć zapisy pakietu do 15 marca 2003 r. Niewywiązanie się z tego obowiązku w opinii KE pozbawia operatorów kolejowych możliwości oferowania usług w innych państwach członkowskich, a klientów szansy na korzystanie z większego wyboru konkurencyjnych usług kolejowych.

W czerwcu 2008 r. KE wszczęła wobec 24 państw UE postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Część z nich dokonała zmian w swoich przepisach, jednak w październiku ub.r. Komisja ostrzegła 21 krajów, w tym Polskę, że trafią przed unijny trybunał w Luksemburgu, jeśli nie wprowadzą przepisów liberalizujących rynek kolejowego transportu towarów.

Komisja zbadała odpowiedzi udzielone przez państwa członkowskie i zdecydowała, że skieruje do Trybunału Sprawiedliwości skargi wobec 13 krajów, które nadal nie dokonały odpowiedniego wdrożenia przepisów unijnych. Jak poinformowano w czwartek, dotyczy to Austrii, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Polski, Portugalii, Słowenii, Węgier i Włoch.

Skargi dotyczą różnego rodzaju naruszeń. - Najczęściej chodzi o niedostateczne zapewnienie niezależności podmiotów zarządzających infrastrukturą, nieodpowiednie wdrożenie przepisów dotyczących opłat za dostęp do infrastruktury oraz brak ustanowienia niezależnego organu regulacyjnego - napisano w komunikacie.

PP / PAP