Za 6 mln zł rozbudowano i zmodernizowano dworzec Łódź Widzew

Za 6 mln zł rozbudowano i zmodernizowano dworzec Łódź Widzew

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. Wikipedia
Prawie 6 mln zł kosztowała rozbudowa i modernizacja budynku oraz okolic dworca kolejowego Łódź Widzew, który w sobotę uroczyście oddano do użytku. Dworzec od przyszłego roku - na czas budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna - przejmie obsługę pasażerów na trasie Łódź-Warszawa.
Modernizacja dworca Łódź Widzew trwała od grudnia ub. roku. Rozbudowany został główny budynek dworca wraz z przylegającymi do niego obiektami. Powstało pięć nowych kas biletowych, nowa poczekalnia oraz toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

W holu dworca znalazło się miejsce na Centrum Informacji Turystycznej; w najbliższych dniach dostępne mają być także m.in. kafejka, skrytki bagażowe i bankomat. W sąsiedztwie powstały też bezpłatne parkingi w sumie dla 300 samochodów, pętla autobusowa i postój taksówek. Modernizacja dworca była wspólnym przedsięwzięciem PKP S.A. i miasta; kosztowała łącznie 5,9 mln zł, w tym niemal 2 mln zł  pochodziło z budżetu Łodzi.

"Chcemy, żeby kolej stała się przyjazna pasażerom. Od dworców zaczyna się kontakt każdego pasażera z koleją i dlatego wielką uwagę przywiązujemy do tych obiektów, aby spełniały i wymogi nowoczesności, ale także by były ciepłe, dostępne, by zachęcały do kolei a nie - jak to było jeszcze niedawno - odpychały" - mówił w sobotę dziennikarzom minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Łódź Widzew jest jednym z siedmiu dworców kolejowych w regionie łódzkim, które są lub będą w najbliższym czasie modernizowane. Prace trwają obecnie na dworcach w Pabianicach, Radomsku i Zgierzu. Jeszcze jesienią rozpoczną się modernizacje dworców w  Piotrkowie Trybunalskim i Kutnie. Członek zarządu PKP S.A. Jacek Prześluga podkreślił, że w różnych fazach inwestycji jest obecnie 77 dworców w Polsce. - W ciągu dwóch najbliższych lat zainwestujemy miliard złotych - podkreślił.

Dworzec Łódź Widzew w przyszłym roku - na trzy lata - przejmie funkcję głównego dworca miasta - Łódź Fabryczna. - Trwa w tej chwili przetarg na wyłonienie wykonawcy nowego, podziemnego dworca w miejscu dzisiejszej Łodzi Fabrycznej. 29 października zostanie ogłoszony drugi etap przetargu. W marcu chcemy wyłonić wykonawcę, w przyszłym roku rozpoczną się tam prace - zapowiedział minister infrastruktury.

Prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański zapowiedział, że w przyszłym roku po wakacjach rozpocznie się przebudowa samej stacji Łódź Widzew. Planowana jest budowa przejścia podziemnego, a nowe perony zostaną umieszczone bliżej centrum stacji. Kolejnym etapem inwestycji będzie zamknięcie odcinka od stacji Widzew do Łodzi Fabrycznej dla ruchu pasażerskiego i rozpoczęcie prac przy zagłębianiu torow pod ziemię.

Zapowiedział, że podziemny dworzec ma być zlokalizowany nieco bliżej ulic Sienkiewicza i  Narutowicza. - Na razie do roku 2014 powstanie tam dworzec czołowy, ale  to zagłębienie pod ziemię ma sens taki, aby rozpocząć drążenie tunelów w kierunku zachodnim - zaznaczył Szafrański. Jednym tunelem ma zostać wyprowadzona para torów kolei dużych prędkości w kierunku Poznania i Wrocławia. Drugi tunel przeznaczony będzie dla ruchu pociągów regionalnych. - W ten sposób nowy łódzki dworzec podziemny stanie się centralnym punktem na sieci kolejowej - podkreślił prezes PKP PLK.

Projekt przebudowy dworca Łódź Fabryczna i okolic ma być realizowany w latach 2011-14. Inwestycja zakłada m.in. wybudowanie kilkanaście metrów pod ziemią torów i czterech peronów, skąd będą odjeżdżać konwencjonalne składy obsługujące połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne oraz pociągi dużych prędkości, które mają jeździć z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Ponadto mają powstać wielopoziomowe parkingi i tunel doprowadzający tory do dworca. Szacowany koszt tej części inwestycji to blisko 1,9 mld zł, a kwota unijnego dofinansowania ma  wynieść ponad 1,2 mld zł.

Realizowana przez miasto część projektu ma kosztować w sumie 595 mln. Za te pieniądze ma powstać m.in.: podziemny dworzec autobusowy i trzypoziomowy parking oraz nowy układ komunikacji tramwajowej i drogowej wokół dworca kolejowego. Ma on stać się węzłem przesiadkowym komunikacji publicznej dla całej aglomeracji łódzkiej.

pap, ps