Kierowcy ominą bramki. Trzy kilometry autostrady w Jaworznie

Kierowcy ominą bramki. Trzy kilometry autostrady w Jaworznie

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Liczący niespełna trzy kilometry nowy dwupasmowy odcinek drogi krajowej nr 79 zostanie w poniedziałek oddany do użytku w Jaworznie (Śląskie). Obwodnica dzielnicy Dąbrowa Narodowa pozwoli ominąć zakorkowany zwykle wjazd do miasta od strony Katowic i Sosnowca.
Inwestycję wykonała w ciągu jedenastu miesięcy spółka Eurovia SA. Ok. 24 mln zł zapłaciło za nią z własnego budżetu miasto, pozostałe 13 mln zł to dotacja ze środków rezerwy subwencji ogólnej. Kierowcy będą mogli pojechać nową trasą od poniedziałku. Obwodnica Dąbrowy Narodowej to jeden z ostatnich etapów budowy nowego przebiegu DK-79 w ramach projektu "Jaworzno twarzą do autostrady". Samorząd Jaworzna, przez które przebiega płatny odcinek A4, od kilku lat buduje fragmenty równoległej do autostrady trasy. Miasto planuje zakończyć cały projekt w 2012 r.

Alternatywa dla płatnej drogi

Samorządowcy z Jaworzna - krytykujący koncesjonariusza A4, m.in. za ograniczenie ruchu na autostradowych węzłach położonych w granicach miasta - chcą w ten sposób stworzyć szybkie połączenie alternatywne dla płatnej autostrady. Rozpoczynając w styczniu budowę obwodnicy Dąbrowy Narodowej podkreślali, że nowa trasa jest sprzeczna z zapisami podpisanego przez rząd tajnego aneksu do umowy koncesyjnej.

Tajny aneks ma gwarantować zarządcy autostrady, że w pasie 30 km od A4 nie powstanie żadna droga, pozwalająca sprawnie i bezpiecznie ominąć pobór opłat na tej trasie. Jednak zarządzająca A4 spółka Stalexport SA nie sprzeciwia się inwestycjom na DK-79 wskazując, że zapisy w umowie koncesyjnej dotyczą tylko dróg konkurencyjnych dla A4 - o podobnym standardzie. Nie ma w nich też zakazu budowy dróg pozwalających omijać miejsca poboru opłat.

Mimo to samorządowcy z Jaworzna są przekonani, że prowadząca przez ich miasto do węzła Byczyna (10 km za bramkami A4 w Brzęczkowicach), wytyczona w dużej części poza terenem zabudowanym DK-79 stanie się - po wszystkich inwestycjach - dobrą alternatywą dla autostrady. Będzie miała taką samą nawierzchnię (z mieszanki mineralno-asfaltowej), tę samą nośność (11,5 tony na oś) i konkurencyjny czas przejazdu.

Światło, wiadukt i przejście dla zwierząt

Zbudowana w ramach trzeciego etapu projektu "Jaworzno twarzą do autostrady" obwodnica Dąbrowy Narodowej - nazywana też Drogą Przemysłową - to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu o długości 2,7 km. Dozwolona tam prędkość to 100 km/h, a zatem cały odcinek będzie można przepisowo pokonać w niecałe dwie minuty. Każda jezdnia ma dwa 3,5-metrowe pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości 2 m. Całość jest oświetlona i ogrodzona. Konstrukcja drogi ma łącznie blisko metr grubości. Nowa trasa została poprowadzona całkowicie poza obszarem zabudowanym, wraz z nią wykonano trzy przejścia dla zwierząt. Powstał też wiadukt kolejowy, a obok nowego odcinka DK 79 zbudowano drogę leśną - szlak rowerowy.

zew, PAP