Polskie towary odzyskują francuski rynek. Prawie jak przed kryzysem

Polskie towary odzyskują francuski rynek. Prawie jak przed kryzysem

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wymiana handlowa w relacjach polsko-francuskich powróciła w tym roku blisko poziomu sprzed kryzysu w 2008 roku. (Paryż / fot. Wikipedia)
Wymiana handlowa w relacjach polsko-francuskich powróciła w tym roku blisko poziomu sprzed kryzysu w 2008 roku. Niektóre polskie produkty umocniły pozycję nad Sekwaną, jak nasza żywność, która coraz częściej trafia na francuskie stoły.
Jak ocenił radca-minister Andrzej Szteliga, szef Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu, kończący się rok był "raczej pozytywny" dla obrotów handlowych między obu krajami. Francja jest czwartym partnerem handlowym Polski (po Niemczech, Rosji i Włoszech).

Według prognoz z połowy grudnia br., polsko-francuska wymiana handlowa za ostatnie 12 miesięcy zamknie się kwotą między 13,5 a 14 miliardów euro, podczas gdy w 2009 roku obroty wyniosły niecałe 12 mld euro. - Odrabiamy straty sprzed dwóch lat, gdy przed nadejściem światowego kryzysu wymiana handlowa sięgała 14 mld euro - podkreślił Szteliga. Dodał, że innym pozytywnym faktem jest rosnące dodatnie saldo polsko-francuskich kontaktów handlowych. - Już w ubiegłym roku nasza nadwyżka handlowa (przewaga eksportu nad importem) wyniosła 1,5 mld euro, a w tym roku prognozujemy, że może ona osiągnąć bądź nawet przewyższyć kwotę 2 mld euro - zaznaczył.

Ponad połowę wartości eksportu z Polski do Francji stanowią produkty sektora elektromaszynowego, w tym maszyny przemysłowe, przyrządy pomiarowe, narzędzia, sprzęt AGD, czy  akcesoria samochodowe. - Francja jest potęgą motoryzacyjną, więc sprowadza, także z Polski, wyposażenie samochodowe, jak silniki, skrzynie biegów, siedzenia samochodowe -  wyliczył Szteliga. Francuzi kupują też od lat chętnie polskie wyroby hutnicze i chemiczne. Nową tendencją jest natomiast rosnąca sprzedaż polskiej żywności we Francji - sięgająca już 9-10 proc. ogólnej wartości naszego eksportu do tego kraju. Coraz częściej polska żywność jest sprzedawana we francuskich dużych sieciach handlowych pod etykietką "ekologicznej".

- Polscy producenci korzystają z atutu zdrowej żywności, na którą we Francji jest moda. Coraz więcej firm polskich potrafi dzisiaj sprzedać dobre produkty i wejść z nimi do  super czy hipermarketów, o czym jeszcze trudno było marzyć 5 lat temu - powiedziała przewodnicząca Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej we Francji Hanna Stypułkowska-Gouttiere. Jak dodała, znakomicie sprzedają się nad Sekwaną polskie warzywa, owoce, zwłaszcza truskawki i  poziomki, oraz soki owocowe. Coraz częściej obecne są na francuskich półkach sklepowych polskie wędliny, głównie kiełbasy i szynki. Francuzi kupują też chętnie polskie miody, kaszę pszenną czy gryczaną. Od lat na tamtejszym rynku bardzo silną pozycję zachowuje także nadwiślańska wódka.

Szteliga zauważył, że Polacy coraz śmielej wkraczają nawet w  sferę, która stanowi narodową dumę Francuzów - czyli w nabiał. - Francja celuje w serach pleśniowych i twardych żółtych. Ale my mamy np. białe sery, które już teraz od nas sprowadzają. Trzeba jeszcze zaczekać, aż pokażą się we Francji oscypki, które już otrzymały unijną homologację - dodał. Według specjalistów, coraz dynamiczniej rozwija się eksport do  Francji w sektorze drzewno-papierniczym, co jest także związane ze  świadczeniem usług w tym kraju przez polskie firmy budowlane czy remontowe. "Jest kilka firm polskich, które sprzedają do dużych sieci handlowych produkty do  ogródków - meble ogrodowe, ogrodzenia, palety czy całe domki drewniane. To są rzeczy, które "idą" hurtowo we Francji -  zaznaczyła Stypułkowska-Gouttiere. Dodała jednak, że nadal polskim firmom dość trudno przebić się na zagraniczny rynek. - Mamy często świetne produkty, ale Polska niewystarczająco promuje jeszcze własne marki, nie potrafi się sprzedać marketingowo. W efekcie polskie firmy często występują jako podwykonawcy dla renomowanych koncernów zachodnich. Uważam, że należy to zmienić - podkreśliła.

Import francuskich towarów przez Polskę jest zdominowany przez wyroby elektro-mechaniczne (wyroby przemysłu samochodowego, maszyny i  urządzenia przemysłowe, sprzęt elektryczny i elektroniczny) oraz  chemiczne (m.in. produkty farmaceutyczne, tworzywa sztuczne, kosmetyki). Te dwie grupy towarowe stanowią blisko trzy czwarte wartości francuskiego eksportu na rynek polski.

pap, ps